Gran angular

Reviuen la denúncia per estafa amb els Valors Santander

L'Audiencia Nacional ordena continuar la investigació demanada per 60 clients del banc

En nou dies es van captar 7.000 milions d'euros entre 129.000 clients

L'Audiencia Nacional ha ordenat al jutjat central d'instrucció número 2 investigar la denúncia presentada per més de 60 persones contra Banco Santander, al qual acusen dels delictes d'estafa, apropiació indeguda, publicitat enganyosa i falsedat en document mercantil per la comercialització de Valors Santander. El jutge havia arxivat la denúncia contra el criteri de la fiscalia, segons la qual hi ha indicis de la comissió d'un delicte de defraudació que afecta persones de tot el territori espanyol.

El Santander va realitzar una col·locació entre setembre i octubre del 2007 d'1,4 milions de Valors Santander amb la qual va recaptar en nou dies 7.000 milions d'euros de 129.000 persones, destinats a la compra del banc ABN Amro. El principal atractiu era el cobrament d'interessos del 7,3% durant el primer any i de l'euríbor més 2,75 punts percentuals des de llavors fins al seu venciment el 4 d'octubre del 2012. Aquests títols eren en realitat obligacions forçosament convertibles en accions, i els denunciants afirmen que es van vendre com un producte segur i que no se'ls va avisar que si la cotització de l'acció baixava podien perdre diners, com va passar. A tall d'exemple, qui va invertir 5.000 euros el setembre de 2007, en va rebre en la data del bescanvi 3.300.

L'Audiència assegura que en principi es pot sostenir que en diversos casos “no es va tenir coneixement del tríptic ni d'un altre document informatiu (a excepció de l'argumentari de valors), sinó, exclusivament, del que van manifestar als potencials subscriptors els comercials (en alguns casos el mateix director o sotsdirector de la sucursal)”. Destaquen que entre els subscriptors hi ha persones octogenàries, de manera que “és difícilment imaginable que els que estiguessin al voltant d'aquestes edats volguessin subscriure un producte especulatiu, sinó rendibilitzar uns diners a termini fix, que és el que sostenen que se'ls va oferir”, i per això expliquen que cal aprofundir si els denunciants eren persones “idònies a qui captar per assegurar-se la subscripció del producte”.

El banc defensa que sempre ha actuat d'acord amb la normativa per comercialitzar els seus valors i que els contractes subscrits han estat confirmats “per un bon nombre” de resolucions dels tribunals. El juliol del 2012, la CNMV va imposar al Santander dues multes, per un import total de 16,9 milions d'euros, relacionades amb l'emissió d'aquests valors: pels fets de no disposar de la informació necessària sobre la idoneïtat dels seus clients i no gestionar adequadament els conflictes d'interessos entre el seu benefici i el perjudici als clients.

Riscos

Semblances amb les preferents

L'import captat pel Santander amb els valors és més del doble dels 3.000 milions d'euros que Bankia va col·locar amb preferents i que ha omplert els jutjats de denúncies. Amb les obligacions convertibles del banc està passant quelcom similar -l'associació de consumidors Adicae ha presentat 700 demandes- i hi ha sentències que donen la raó tant a uns com als altres. Com amb les preferents, es tracta d'esbrinar si es va donar la informació adequada al client perquè aquest sabés quin risc corria.

Segons l'OCU, “les obligacions convertibles Valors Santander són un altre exemple més de productes escombraries on han quedat atrapats els estalvis de molts consumidors”.

El producte només es va comercialitzar entre particulars i no hi va haver un tram institucional per a inversors especialitzats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.