Opinió

EDITORIAL

Sobrecostos intolerables

Constructors i administracions coincideixen en el discurs que els sobrecostos en les obres públiques no són producte de la corrupció, sinó d'un sistema d'adjudicació que no funciona bé. És l'argument per dir que, com que el projecte no s'ha planificat bé, els càlculs econòmics de partida no són correctes i després s'hi han d'afegir més obres i, lògicament, més diners. És cert que hi ha casos en què l'administració treu a concurs obres sense haver-s'ho mirat bé (no només a l'Estat espanyol, hi ha exemples esgarrifosos al nord dels Pirineus), de manera que els projectes s'han de modificar posteriorment, però hi ha una manera de fer de les constructores que no té res a veure amb la bondat o no del sistema. Quan es presenten a un concurs, tenen la informació necessària per saber quant costa el que es demana i fan una oferta econòmica inferior, conscients que no cobriran costos i amb la confiança que més tard aconseguiran que el client pagui més diners a base de fer canvis sobre la marxa. No deixa de ser una forma de frau que l'administració adjudiqui obres sent conscient que els números no surten, o si, sense que ho sigui, accepta les martingales que li presenten perquè augmenti el pressupost en comptes d'exigir el compliment del contracte.

L'administració ha de fer el possible perquè els projectes siguin com més sòlids millor, no tenir pressa i no fer el concurs fins que estigui tot ben estudiat, i això evitarà desviacions pressupostàries que no tenen a veure amb la corrupció o el frau, sinó amb la precipitació. Però a la vegada ha de ser inflexible davant rebaixes que es pensa compensar inventant errors de planificació.

La indústria de les dues rodes s'anima

Després de grans caigudes en les vendes i d'assistir a traumàtics tancaments de plantes productives de marques emblemàtiques els últims anys, ara sembla que per fi acceleren les matriculacions de motos. La situació ha estat molt delicada els darrers sis anys per a un sector en què Catalunya sempre havia despuntat. El fet és que les motos comencen a rodar. Durant els cinc primers mesos d'aquest any s'han produït 41.383 unitats a Catalunya, unes xifres que suposa un increment d'un 21,1% respecte del mateix període de l'any anterior. El cert és que aquesta bona notícia serà molt benvinguda en el sector, molt malmès els últims temps. La previsió pel 2014 és que creixerà un 15% durant l'any; si això finalment es confirma serà la primera vegada que passa des del 2008, data en què va començar la crisi. Cal recordar que la recessió d'aquests anys s'ha emportat grans marques, com ara Yamaha, Derbi o Montesa-Honda.

Coincidint amb la recuperació d'aquest sector, ara hi ha iniciatives industrials prou interessants a Catalunya que ajudaran, ben segur, a prémer l'accelerador cap a la millora. Una d'aquestes és la recuperació de marques de renom, com ara Torrot o Bultaco. Així mateix, també caldria destacar la fusió de Gas-Gas i la mítica Ossa. A més a més, Rieju aposta per un canvi d'estratègia que va en la línia de fabricar unitats de major cilindrada. L'acceleració d'aquest sector se sumarà a la millora d'alguns indicadors de l'economia catalana, com ara l'augment del producte interior brut interanual d'un 0,9%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.