Empreses

Quality Espresso s'acosta a la Xina i fa créixer les exportacions

El fabricant de màquines de cafè per a ús professional vol que la majoria de vendes es facin fora però no preveu deslocalitzar-ne la producció

La companyia
va tancar el 2014 amb una facturació de 20 milions d'euros

Ara les exportacions ja suposen prop del 35% de les vendes de Quality Espresso, però la companyia fabricant de màquines de cafè exprés per a ús professional vol que aquest percentatge continuï creixent. “Hem de fer que la majoria de la facturació vingui de fora, aquest mercat ja està madur i el que ara ens interessa és guanyar lideratge a l'estranger”, explica el director general del fabricant de marques mítiques com Gaggia i Futurmat, Jorge Roure.

La internacionalització ha estat present de manera constant en la companyia, però ara Quality Espresso ha encarregat un estudi a una consultoria externa amb l'objectiu de centrar els esforços a créixer a fora. “El que farem a partir d'ara és focalitzar aquesta internacionalització en 15 o 20 països que tenen més potencial per nosaltres per comptes de voler-ne atacar massa de cop”, destaca Roure. De fet, la prioritat està en sintonia amb la realitat de les vendes a l'estranger de la companyia, ja que actualment el 80% d'aquestes es concentren en una vintena de països, “i és en aquests on ens hem de bolcar”.

I un d'aquests mercats és la Xina, on el fabricant acaba de tancar un acord amb cinc distribuïdors locals que li permetrà posar un peu al gegant asiàtic.

El director general de Quality Espresso explica que no ha estat un procés fàcil. “La Xina és un país en què s'ha de treballar bastant, abans de començar-hi; hi ha una manca de confiança mútua d'entrada que dificulta la trobada del soci idoni.”

A la Xina el fabricant vendrà les marques Futurmat, Visacrem (segona marca de Gaggia) i Vitalcrem. La previsió és facturar-hi al voltant de 750.000 euros aquest any.

El que no està en els plans de la companyia és plantejar-se anar a fabricar a la Xina tot i que, com afirma Roure, “aquesta és una possibilitat que vàrem estudiar en el seu moment però ara seria precipitat, potser a més llarg termini”.

Deslocalitzar producció és, a més, una tasca complicada per a una companyia que controla pràcticament tot el procés de fabricació, ben bé fins a l'última peça que forma l'engranatge de les màquines que fa. “No som una simple fàbrica de muntatge, aquí es fa tot el procés”, diu Roure. Aquest mètode els permet, –com explica– controlar la qualitat final del producte i que no volen deixar enrere.

Mèxic és un altre mercat que es presenta amb bones perspectives de creixement per a les vendes de la firma, que tampoc no perd de vista altres mercats més madurs a Europa. I, per assumir aquest reforç de l'àrea internacional, acaba d'incorporar tres persones al departament. En total, la companyia disposa d'una plantilla entorn de les 130 persones.

L'interès per créixer a fora arriba en un moment en què el mercat interior comença a donar els primers símptomes de recuperació després d'uns anys realment durs en què el sector ha vist com la facturació global li baixava dels 80 milions d'euros del 2008 als 53 milions del 2012. “A partir del 2013 vam començar a notar una certa millora que es va repetir l'any passat, i la tendència és que això segueixi així”, diu Roure.

Però el mercat espanyol, com destaca el director general de la firma, “ja és un mercat molt madur”, i no és precisament en aquest mercat madur en què el fabricant preveu augmentar facturació.

De fet, les vendes de Quality Espresso han passat dels 27 milions d'euros del 2008 als 20 milions d'euros del 2014. És una caiguda que també ha requerit reajustaments en la plantilla de la companyia, que abans de l'inici de la crisi era de prop de 170 persones. No ha estat, però, cap procés traumàtic per a la companyia, que disposa d'una part de la plantilla contractada a través d'empreses de treball temporal, “i això ens permet tenir més flexibilitat”, destaca Roure.

Nous productes.

El que no ha quedat reajustat tot i la crisi és l'esforç de la companyia en R+D+I i en desenvolupament de productes nous. “Cada any hi destinem de 500.000 a 700.000 euros, i sempre hem tingut clar que en aquest capítol no hi podíem retallar”, destaca Roure.

Un dels últims projectes en què ha treballat el fabricant és una nova màquina d'ús professional per a cafè de càpsules, que es podria començar a produir a la planta de Barcelona el proper mes.

orígens

Una fàbrica amb molta història

Gaggia i Faema van aterrar a l'Estat ja fa més de mig segle. Els empresaris italians que les van fundar volien entrar al mercat espanyol i l'única manera de fer-ho en època de proteccionisme era instal·lant-hi la seva pròpia fàbrica. Així va començar una trajectòria que, després, es va trencar pel canvi constant de mans de les dues empreses, que van acabar sota el control del Chase Manhattan Bank el 2001, quan un grup de directius de les companyies va negociar la seva compra i va néixer Quality Espresso. Avui la fàbrica del carrer Motors és ja un emblema de la indústria barcelonina.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Quality Espresso s'acosta a la Xina i fa créixer les exportacions

Publicat a