Gran angular

Cap patata és perfecta

Després dels excessos va venir la crisi, que ens ha donat certeses com que no s'hi val a malbaratar, sobretot si és el més sagrat, els aliments.

Espigoladors és una iniciativa empresarial que sota l'alliçonador lema “transformant fruits imperfectes en desitjos” es proposa actuar per l'aprofitament de fruita i verdura que el mercat rebutja, en no complir unes determinades condicions de forma, grandària o color, tot i ser perfectament aptes per al consum. Però sempre amb el benentès que la sostenibilitat que cerca ha de ser tant social i ambiental com econòmica, com remarca una de les impulsores del projecte, Mireia Barba. “Recollim quilos de fruites i verdures que com que no es destrueixen, s'aboca
menys CO2 a l'atmosfera, però també pretenem donar oportunitats laborals a col·lectius en situació de risc.” L'eix econòmic de la iniciativa és la marca Es-imperfect, sucs, salses, melmelades, cremes i patés, que han de produir prou negoci per donar continuïtat a Espigoladors. Melmelades o patés de carbassa, albergínia o pebrot, sucs de tota mena... La gamma de productes pot ser realment molt àmplia, a partir de pastanagues deformades, llimones amb forma de pingüí o enciams perjudicats per la pluja, tot plegat productes de la terra que acabaran complint la funció per a la qual van ser sembrats. Es-imperfect ja és present a deu botigues –algunes de prestigi, com ara Recuits de Fonteta–, es pot trobar a la carta de postres del restaurant d'Ada Parellada, i la idea és que aviat sigui una marca ben visible a xarcuteries, botigues especialitzades, botigues gurmet i cadenes de fruites.

Sensibilitzar.

A banda del “tot s'aprofita”, hi ha altres arguments en aquesta iniciativa, com els que sembra la campanya La patata extraordinària, una campanya de sensibilització sobre el malbaratament alimentari en què, a partir d'una patata de formes peculiars, s'anima els eventuals concursants –treballadors d'organismes públics o empreses, principalment del sector alimentari- a fer receptes amb la patata, la patata peculiar, com a protagonista, i qui guanyi obtindrà un lot de productes de la marca. Amb aquesta campanya “volem transmetre idees com ara que ningú no és perfecte”, com diu Mireia Barba. D'altra banda, a la paradeta de les fires on sol acudir Espigoladors, albergínies deformades, carbasses aixafades o pastanagues bessones expliquen al públic encuriosit que “aquestes fruites i verdures poden ser divertides, sexis”, i dur a la reflexió sobre si és racional que a Catalunya, segons l'Agència de Residus de Catalunya (ARC), es malbaratin cada any 260.000 tones d'aliments, 35 kg per habitant.

En aquests moments, Espigoladors disposa d'una dotzena de proveïdors -empreses distribuïdores i productors- i fa donacions ara mateix a sis entitats socials. I no menys transcendent que la viabilitat comercial dels productes Es-imperfect és un altre combat d'Espigoladors: la inclusió social a través de la feina. Ara mateix, amb aquesta iniciativa, amb un any d'història, ja estan a punt de contractar una persona en risc d'exclusió. Amb l'ambició d'anar més enllà d'un model assistencialista, asseguren: “Volem que aquesta iniciativa també ajudi a crear llocs de treball, en les tasques de transformació en productes de la fruita o la verdura, o posant en contacte espigoladors que col·laboren amb nosaltres amb els productors, que poden recórrer als seus serveis.”

Conscients que malbaratar fruites i verdures és un afer global, Espigoladors té la vocació de replicar el seu model a altres comunitats autònomes, “arribar a fer una mena de franquícia, que pugui realment impulsar el consumidor a canviar el seu xip”, com diu Mireia Barba, que confia en un nou consumidor “sensibilitzat, amb informació que li dóna un cert poder sobre el mercat i que ara vol fer una compra emocional, com pot ser la de la fruita imperfecta”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.