Gran angular

El congrés del mòbil no connecta amb les dones

La fira de telefonia torna a batre rècords d'assistència i es reivindica com un espai òptim per fer negocis però carrega l'estigma de ser un territori monopolitzat pels homes

El protagonisme femení és feble en el MWC quan es tracta de tancar negocis

Els organitzadors del Congrés Mundial del Mòbil van decidir endarrerir lleugerament en el calendari l'edició d'enguany de la fira barcelonina per no fer-la coincidir amb la celebració de l'any nou a la Xina. Canviant el final de febrer per les primeries de març el Mobile World Congress (MWC) ha compartit setmana amb el Dia Internacional de la Dona Treballadora. Llevat d'aquesta simultaneïtat en el calendari, el congrés ha tornat a certificar que la relació dona+treball+sector tecnològic és, massa sovint, una equació de resultat dificultós.

La GSMA, entitat que organitza el MWC i que agrupa les operadores de telefonia i la indústria del mòbil a escala mundial, facilita les dades d'assistència cada any i concreta quin volum d'assistents vénen a Barcelona des d'Europa, Amèrica, Àfrica o Àsia. En canvi, no hi ha cap document oficial que concreti quin percentatge d'assistents són dones. Diversos webs suposadament especialitzats s'han fet ressò d'una dada que parla d'una ràtio de 50 homes per cada dona en el MWC 2014.

Deixant de banda la quantitat, perquè és inqüestionable que diverses empreses posen presència femenina en els seus estands en el congrés, també és un assumpte pendent incidir en la tipologia de la feina que les dones tenen encarregada durant el MWC.

Si el MWC és un lloc per fer-hi negocis, les grans marques, com ara Samsung i Sony, disposen de pavellons específics –separats dels vistosos estands on exposen els productes- per poder negociar amb discreció. De la mateixa manera, moltes empreses tenen un reservat situat a la part posterior de l'estand on llueixen les seves novetats. Són àrees d'accés restringit perquè, sobre el paper, són els espais on es realitzen els tractes amb els clients i amb les companyies col·laboradores.

Espia en el MWC.

Un experiment de nul·la validesa científica però de plena contrastació visual sobre el terreny revela que, efectivament, el protagonisme femení és feble en el MWC quan arriba l'hora de tancar negocis.

Dimecres, 4 de març, al migdia. Quatre minuts de cronòmetre davant de les oficines de Microsoft (Partner & analyst meeting rooms, indica a la porta) serveixen per comptar l'entrada de 9 homes i 2 dones. Els mateixos quatre minuts a les portes d'IBM deixen un balanç de 6 homes i 2 dones (una altra dama que intentava accedir-hi va ser vetada pel personal, 2 homes i 2 dones, que controlava l'accés). A l'espai de Samsung Networks el resultat és de 22 homes i 3 dones i al reservat de la companyia xinesa ZTE, on el control d'accés anava a càrrec de 2 formoses noies joves, en quatre minuts no hi va entrar cap dona (2 van sortir-ne) i hi van accedir 8 homes.

L'organització també posa a disposició dels expositors una vuitantena de sales (MWC executive meeting rooms) perquè puguin dur-hi a terme reunions de treball. Quatre minuts d'observació a la porta se salden amb l'entrada de 44 homes i 10 dones.

A l'espai Catalonia, just a tocar dels 48 estands ocupats per empreses catalanes, s'hi celebra el Brokerage Event, el que es presenta com un “punt de trobada entre ofertes i demandes tecnològiques de diferents països” i que, en l'edició 2014, va ser el marc de més de 1.500 reunions de treball. Enguany, en el moment de l'experiment, a la vintena de taules disposades per facilitar aquests contactes s'hi podien comptar 24 persones, 4 de les quals eren dones. “Les entrevistes que teníem a l'agenda ja s'estan acabant i no és moment de màxima activitat”, indicava el personal de l'espai.

Sequera femenina en els llocs de direcció

Durant els dies de congrés se celebren conferències i debats que posen en relleu l'estat de la indústria de les telecomunicacions. Un d'aquests debats tractava la relació de les dones amb el sector TIC i, partint d'un estudi fet per la GSMA, va quedar palès que menys del 20% dels llocs d'alta direcció estan ocupats per dones. L'informe analitza companyies de diferents països i només destaca els Estats Units com a excepció favorable a la més alta presència femenina.

El mateix document també indica que la presència de dones en la força laboral de les companyies de telecomunicacions és molt variable (va des del 10% fins al 52%) però, en tres de cada quatre de les empreses analitzades, les dones representen menys del 40% de la força laboral.

L'estudi de la GSMA ratifica el que ja havia emès amb anterioritat la Comissió Europea i en el qual s'indicava que només el 19,2% dels professionals del sector de les TIC tenen una dona com a responsable de l'empresa, enfront del 45,2% que es dóna en altres sectors.

La comissió rascava en els perquès d'aquesta sequera femenina en els càrrecs de direcció del sector TIC i aventurava que de cada 1.000 dones amb una llicenciatura o una diplomatura només 29 estan en possessió d'un títol universitari en TIC (enfront de 95 homes), i només 4 de cada 1.000 exerciran un lloc de treball en aquest sector.

El report posava de manifest que hi ha molt poques dones que treballin en el sector de les TIC però s'atrevia a pronosticar un canvi a mitjà termini perquè advertia un augment del nombre de joves interessades en una carrera digital. Segons la comissió, això és positiu perquè “l'increment de la presència femenina en les professions relacionades amb les noves tecnologies informàtiques beneficiaria el sector digital, les mateixes dones i l'economia europea” i, en aquest sentit, desgranava un impacte en el PIB europeu per un valor d'uns 9.000 milions d'euros d'increment anual.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.