Les centrals de compra recelen de les unions d'administracions
Anceco critica que les compres centralitzades del sector públic es guien només pel factor preu i estan alterant l'equilibri del mercat
L'associació del sector critica iniciatives que qualifica de ‘xiringuitos'
Agregar volums per tenir més força a l'hora de negociar amb els proveïdors i aconseguir així millors preus és la mecànica de les centrals de compra i serveis (CCS), que fa molts anys que funcionen en el sector privat, i que es resistien a entrar en les administracions públiques. Finalment ho han fet en un context d'urgència comptable: calia reduir la despesa com fos. Diputacions, ajuntaments, hospitals i altres organismes han creat plataformes per centralitzar les seves compres i estalviar en capítols com ara la llum, els vehicles, les assegurances o el material d'oficina.
Però el que hauria de ser un pas cap a l'eficiència en la gestió dels diners públics ha despertat les crítiques de l'única agrupació de CCS -d'àmbit espanyol i seu a Catalunya-, que pensa que s'han convertit en agents que distorsionen el mercat, perquè es mouen només per preu i “promouen l'abús de posició dominant d'unes empreses sobre altres”, afirma Álvaro Otal, gerent d'Anceco.
Aquesta associació, que té membres com ara Ifa, Euromadi, Expert, Interesport o Fedefarma, va néixer el 1988 i actualment té 127 CCS (el 58% catalanes) de 21 sectors, d'un total de 338 centrals (un 31% a Catalunya) i 41 sectors. A falta d'una legislació específica sobre les CCS -aquestes agrupacions s'han de moure en el marc de referència de les normes relatives a la lliure competència en el mercat-, Anceco ha treballat per definir i perfeccionar el model que defensen. Entenen que només amb personalitat jurídica pròpia i recursos econòmics es poden assolir els objectius, perquè cal tenir una estructura i uns professionals coneixedors del sector i de la dinàmica de les compres.
També treballen per estendre els beneficis de la unió més enllà de les adquisicions i incorporar-les a les accions de màrqueting, la formació, les eines informàtiques o fins i tot a la fabricació de producte propi.
El fet és que aquest model que Anceco ha anat construint i defensant xoca frontalment amb algunes propostes que han sorgit els darrers anys en el sector públic i privat: “Hi ha centrals de compres i hi ha xiringuitos; les centrals no són extorsionadores del fabricant”, subratlla Otal, que recorda que en algunes zones de l'Estat han començat a sorgir moviments contestataris de proveïdors. A Burgos, per exemple, el col·lectiu d'industrials electricistes i de telecomunicacions ha fet un toc d'alerta sobre compres centralitzades que empitjoren les condicions de subcontractacions per part dels grans subministradors del sector i que amenacen llocs de treball.
Insensibilitat?
El fet curiós és que Anceco sempre ha defensat la creació de centrals de compres a l'administració pública. En una entrevista que el president de l'associació va concedir a L'Econòmic l'any 2012 , Jordi Costa calculava que es podrien assolir estalvis de fins un 35%: “Ens hem ofert a les administracions catalana i espanyola per assessorar-los per muntar CCS, però no hem tingut resposta”, assegurava.
En realitat, uns anys abans, l'Associació Catalana de Municipis (ACM) havia començat a treballar en la centralització de les compres, en una iniciativa pionera que ha crescut considerablement i ara ja agrupa 775 entitats municipals, de les quals 660 són consistoris. Els productes que més adhesions han aconseguit són l'electricitat i les assegurances, però també s'ha contractat col·lectivament els serveis de riscos laborals, el gas o les impressores. Les actuacions s'han canalitzat a través del Consorci Català pel Desenvolupament Local. L'ACM ha declinat fer cap comentari sobre les queixes d'Anceco, a qui diuen que no coneixen.
1 Què és una central de compres?
Una CCS és un operador que presta serveis a empreses independents amb l'ànim de cooperar per millorar la seva posició competitiva en el mercat. Les CCS tenen personalitat jurídica pròpia i recursos econòmics.
2 Com han evolucionat sectorialment?
A tot l'Estat hi ha 338 centrals de compres i serveis (un 31%, a Catalunya) que pertanyen a 41 sectors.
3 Com han transitat per la crisi?
Se n'han creat de noves, sobretot en sectors on no n'hi havia i especialment en salut; també n'han desaparegut algunes, en àmbits castigats per la crisi com la construcció residencial; i altres CCS s'han transformat: augmentant la dimensió i ampliant les funcions.
4 Hi ha centrals que no sabem que ho són?
Kibuc (mobles), Jac (joguines), Milar i Tien 21 (electrodomèstics), Cadena 88 (ferreteries), Ifa (alimentació), Base i Intersport (esports), Gamma (construcció) i Passion Beauté (perfumeries) són accions de cooperació entre pimes per competir amb els grans.