Gran angular

Les centrals de compra recelen de les unions d'administracions

Anceco critica que les compres centralitzades del sector públic es guien només pel factor preu i estan alterant l'equilibri del mercat

L'associació del sector critica iniciatives que qualifica de ‘xiringuitos'

Agregar volums per tenir més força a l'hora de negociar amb els proveïdors i aconseguir així millors preus és la mecànica de les centrals de compra i serveis (CCS), que fa molts anys que funcionen en el sector privat, i que es resistien a entrar en les administracions públiques. Finalment ho han fet en un context d'urgència comptable: calia reduir la despesa com fos. Diputacions, ajuntaments, hospitals i altres organismes han creat plataformes per centralitzar les seves compres i estalviar en capítols com ara la llum, els vehicles, les assegurances o el material d'oficina.

Però el que hauria de ser un pas cap a l'eficiència en la gestió dels diners públics ha despertat les crítiques de l'única agrupació de CCS -d'àmbit espanyol i seu a Catalunya-, que pensa que s'han convertit en agents que distorsionen el mercat, perquè es mouen només per preu i “promouen l'abús de posició dominant d'unes empreses sobre altres”, afirma Álvaro Otal, gerent d'Anceco.

Aquesta associació, que té membres com ara Ifa, Euromadi, Expert, Interesport o Fedefarma, va néixer el 1988 i actualment té 127 CCS (el 58% catalanes) de 21 sectors, d'un total de 338 centrals (un 31% a Catalunya) i 41 sectors. A falta d'una legislació específica sobre les CCS -aquestes agrupacions s'han de moure en el marc de referència de les normes relatives a la lliure competència en el mercat-, Anceco ha treballat per definir i perfeccionar el model que defensen. Entenen que només amb personalitat jurídica pròpia i recursos econòmics es poden assolir els objectius, perquè cal tenir una estructura i uns professionals coneixedors del sector i de la dinàmica de les compres.

També treballen per estendre els beneficis de la unió més enllà de les adquisicions i incorporar-les a les accions de màrqueting, la formació, les eines informàtiques o fins i tot a la fabricació de producte propi.

El fet és que aquest model que Anceco ha anat construint i defensant xoca frontalment amb algunes propostes que han sorgit els darrers anys en el sector públic i privat: “Hi ha centrals de compres i hi ha xiringuitos; les centrals no són extorsionadores del fabricant”, subratlla Otal, que recorda que en algunes zones de l'Estat han començat a sorgir moviments contestataris de proveïdors. A Burgos, per exemple, el col·lectiu d'industrials electricistes i de telecomunicacions ha fet un toc d'alerta sobre compres centralitzades que empitjoren les condicions de subcontractacions per part dels grans subministradors del sector i que amenacen llocs de treball.

Insensibilitat?

Anceco atribueix a la imperícia i una aparent falta de sensibilitat social i territorial el fet que moltes centrals de l'administració estiguin resolent contractes amb l'únic criteri del preu: “S'han de ponderar molts altres elements perquè sinó es pot perjudicar el teixit empresarial local o alterar la lliure competència expulsant alguns actors del mercat; no per gastar menys s'ha de comprar pitjor”, diu Otal. En concursos d'Ingesa (Instituto Nacional de Gestión Sanitaria) a tot l'Estat, només en quatre dels 19 contractes signats hi va haver més d'una oferta. Sense deixar la sanitat, en alguns casos, el preu màxim fixat per algunes administracions és inferior al mínim que marquen els laboratoris a àmbit europeu, per la qual cosa s'ha vetat l'entrada de licitadors. “Les administracions encara no disposen de know-how de gestió de compres ni professionals que coneguin els productes, els proveïdors i les fases i claus de les negociacions eficaces”, insisteix el gerent de l'associació.

El fet curiós és que Anceco sempre ha defensat la creació de centrals de compres a l'administració pública. En una entrevista que el president de l'associació va concedir a L'Econòmic l'any 2012 , Jordi Costa calculava que es podrien assolir estalvis de fins un 35%: “Ens hem ofert a les administracions catalana i espanyola per assessorar-los per muntar CCS, però no hem tingut resposta”, assegurava.

En realitat, uns anys abans, l'Associació Catalana de Municipis (ACM) havia començat a treballar en la centralització de les compres, en una iniciativa pionera que ha crescut considerablement i ara ja agrupa 775 entitats municipals, de les quals 660 són consistoris. Els productes que més adhesions han aconseguit són l'electricitat i les assegurances, però també s'ha contractat col·lectivament els serveis de riscos laborals, el gas o les impressores. Les actuacions s'han canalitzat a través del Consorci Català pel Desenvolupament Local. L'ACM ha declinat fer cap comentari sobre les queixes d'Anceco, a qui diuen que no coneixen.

1 Què és una central de compres?

Una CCS és un operador que presta serveis a empreses independents amb l'ànim de cooperar per millorar la seva posició competitiva en el mercat. Les CCS tenen personalitat jurídica pròpia i recursos econòmics.

2 Com han evolucionat sectorialment?

A tot l'Estat hi ha 338 centrals de compres i serveis (un 31%, a Catalunya) que pertanyen a 41 sectors.

3 Com han transitat per la crisi?

Se n'han creat de noves, sobretot en sectors on no n'hi havia i especialment en salut; també n'han desaparegut algunes, en àmbits castigats per la crisi com la construcció residencial; i altres CCS s'han transformat: augmentant la dimensió i ampliant les funcions.

4 Hi ha centrals que no sabem que ho són?

Kibuc (mobles), Jac (joguines), Milar i Tien 21 (electrodomèstics), Cadena 88 (ferreteries), Ifa (alimentació), Base i Intersport (esports), Gamma (construcció) i Passion Beauté (perfumeries) són accions de cooperació entre pimes per competir amb els grans.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.