Gran angular

Localitzant alternatives

L'economia solidària viu un moment de dinamisme a Catalunya. Cada cop són més les iniciatives que proposen i permeten un consum que està d'acord amb valors de transformació social. És a dir, cada cop és més fàcil consumir d'una altra manera. Per això, Setem i la Xarxa d'Economia Solidària (XES) han posat en marxa Pam a Pam, una iniciativa amb què es pretén visualitzar aquesta realitat.

Es tracta d'un mapa col·laboratiu on hi ha geolocalitzades les iniciatives d'economia i consum solidari d'arreu de Catalunya. De moment, al mapa hi ha uns 130 punts marcats, la majoria concentrats a la demarcació de Barcelona.

Aquest mapa col·laboratiu es construeix a partir de les propostes que s'envien a través del web. Ho pot fer qualsevol persona que conegui una iniciativa. Les propostes s'emmagatzemen i són avaluades per unes figures a les quals els creadors del projecte han posat el nom de xinxetes taronja. Són persones voluntàries que col·laboren amb el projecte, estan organitzades territorialment i reben formació en economia solidària. S'encarreguen de visitar els punts proposats i verificar si compleixen almenys la meitat més un dels criteris establerts per Setem i la XES.

Per determinar si un comerç pot geolocalitzar-se en el mapa, es tenen en compte quinze criteris: proximitat, comerç just, transparència, integració social, intercooperació, participació en xarxes, finances ètiques, criteris ecològics i sostenibilitat, gestió de residus, eficiència energètica, forquilla salarial, desenvolupament personal i professional, equitat de gènere, democràcia interna i programari lliure. Al web (www.pamapam.org), s'explicita quins compleix cada iniciativa i també en quin grau, assimilant a 1 el més baix i a 5 el més alt.

En creixement.

Segons Anna Fernández, de Setem, hi ha una seixantena de persones que col·laboren amb el projecte per fer-lo créixer. El projecte va arrencar el desembre de l'any passat i ja s'han creat grups de xinxetes taronja a Tortosa, Reus, Lleida, Manresa, Barcelona, Sabadell, Girona i l'Empordà. “Però no deixem de rebre més i més peticions”, afirma Fernández. “La idea és cobrir tot Catalunya”, afegeix.

L'embrió del projecte es remunta més enrere de desembre del 2014. Un any abans, Setem va llançar el mapa col·laboratiu per a iniciatives d'economia solidària de la ciutat de Barcelona i dels àmbits de la roba, l'alimentació i la banca. Fernández argumenta que es feia servir una metodologia nova per a l'entitat i volien fer una primera prova per veure si funcionava. “Vam rebre moltíssimes peticions perquè el mapa s'obrís a més sectors econòmics i s'ampliés a tot el territori català.” Arran d'aquest suggeriment, van començar a treballar amb la XES per fer el projecte més gran.

Les iniciatives de consum responsable es categoritzen al mapa en diferents sectors, des de l'habitatge fins al vestit, passant per l'alimentació, la cultura, l'educació, la comunicació i tecnologia, les cures, l'oci, el finançament, l'assessorament, la logística i espais i xarxes. “L'objectiu de Pam a Pam és que la gent vegi que, gairebé en qualsevol àmbit de la seva vida, pot fer un consum –entès consum en un sentit ampli- que estigui d'acord amb valors de transformació social i d'economia solidària”, declara Fernández. En definitiva, continua, visualitzar les alternatives dins l'economia solidària per tal que la gent pugui fer un canvi en els hàbits de consum.

L'eix del web de Pam a Pam és el mapa. A més, hi ha un cercador que permet buscar iniciatives per sector o localització. Fernández avança que estan treballant en una aplicació per al mòbil que estarà llesta, segons diu, aquest mateix any. I recorda que els grups de xinxetes taronja de cada territori organitzen rutes per “portar el mapa al carrer” en què es visiten diferents iniciatives d'un territori.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.