Gran angular

Els botiguers confirmen que el consum es recupera

Els comerços al detall de Catalunya registren el millor començament d'any des de l'inici de la crisi

El BdE destaca que preus baixos, més ocupació i millor crèdit animen el consum

Les vendes en el comerç al detall de Catalunya van augmentar un 3,3% el febrer en relació amb el mateix mes de 2014, segons les darreres dades de l'índex de comerç al detall sense estacions de servei, publicades per l'Instituto Nacional de Estadística (INE), dada que fa dir a la Confederació del Comerç de Catalunya (CCC), que “¡les xifres oficials mostren que els dos primers mesos de l'any “han estat els millors des de l'inici de la crisi econòmica”. Pel que fa a tipus de producte, continuen augmentant les vendes en l'equipament de la persona (+3,1%), l'alimentació (+2,5%) i l'equipament de la llar (+1,8%).

L'evolució positiva va continuar el març, segons les dades de Comertia -associació catalana de cadenes d'empreses familiars de vendes al detall, amb 125 marques i més de 5.000 establiments-, ja que els seus afilats van registrar un augment del 6,1% de les seves vendes interanuals, “la xifra de vendes més alta de l'últim any i confirmant la recuperació del consum” després de sumar 21 mesos de vendes positives. Per a Joan Carles Calbet, president de Comertia, “l'alça de les vendes aquest mes de març denota més optimisme a la societat i una millora en l'economia familiar dels consumidors que coincideix amb les dades de descens de l'atur.”

La millora de l'ocupació -amb un creixement intertrimestral del 0,8% entre octubre i desembre i del 0,7% entre gener i març- és una de les causes que la despesa en consum de les famílies continuï creixent aquest any, perllongant el to expansiu mostrat en el tram final de 2014, segons el Banc d'Espanya (BdE), que hi afegeix el descens de preus (-1,1% al febrer). El BdE també destaca que un dels factors que ha servit per animar el consum ha estat la prolongació de la millora de les condicions financeres en els mercats financers majoristes, que s'estan traslladant als costos dels nous crèdits concedits a llars i societats. El tipus mitjà del crèdit al consum estava per sobre del 7% des de juny de 2013, el desembre va baixar al 6,41% i el gener va pujar al 6,8%,

La inversió nova de les operacions de crèdit al consum de béns duradors va ser de 21.713,5 milions d'euros el 2014 a l'Estat espanyol, cosa que representa un increment del 8,25% en relació amb l'exercici anterior, segons les dades de l'Associació Nacional d'Establiments Financers de Crèdit (Asnef). 14.818.milions corresponen al sector de consum (+4,12%) -incloent 10,634 milions en targetes de crèdit, un 2,2% més- i 6.895,5 milions d'euros al sector de l'automoció (+ 18,33%). A més, el volum concedit en préstecs personals va créixer un 20,82%, fins a 573,4 milions d'euros.

Morositat a la baixa. El nombre d'efectes de comerç tornats per impagament de famílies i empreses van baixar un 14,7% al febrer. Així, la morositat en els comerços va encadenar al febrer 34 mesos de descensos interanuals. L'import total dels efectes de comerç tornats impagats va baixar un 23,1% en el segon mes de l'any, fins als 225 milions d'euros, mentre que l'import mitjà es va situar en 1.215 euros, un 9,8% menys que al febrer de 2014. El percentatge dels efectes de comerç impagats sobre vençuts es va situar en l'1,9% al febrer, quatre dècimes inferior al registrat en el mateix mes de l'any anterior. L'import mitjà dels efectes de comerç impagats (1.215 euros) va ser menor que l'import mitjà dels efectes vençuts (1.796 euros) i dels pagats (1.813 euros).

En total, el nombre d'efectes vençuts va superar els 6.490.000 en el segon mes de l'any, un 2,6% menys que en el mateix mes de 2014, i el seu import va ser de 11.668.000 d'euros, un 7% menys en taxa interanual.

Formats

Els petits obtenen millors resultats

CCC assenyala que el model comercial català “genera millors resultats pel que fa a facturació i a ocupació, respecte a altres de més liberals implantats en altres comunitats autònomes”. Es basa que les vendes dels comerços catalans van créixer el febrer més que la mitjana estatal (1,8%) i que a a Madrid (2,2%) i que l'augment de l'ocupació al sector és major a Catalunya (1,3%) que a Madrid (0,6%) i en el conjunt de l'Estat (0,5%). A Catalunya, l'únic format que en els dos primers mesos de l'any va guanyar ocupació van ser les empreses unilocalitzades, amb un creixement de l'1,9%).

Les empreses unilocalitzades, també registren el major increment de vendes, amb un 3,7%, seguides de grans cadenes (+2,8%), grans superfícies (+2,5%) i petites cadenes (+1,3%).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.