Liven inverteix 4 milions a ampliar la capacitat fabril
El fabricant d'aperitius injectarà 1,5 milions en una fàbrica on es crearan 35 nous llocs de treball. La firma realitza el 60% de les seves vendes als mercats exteriors
El fabricant d'aperitius Liven obrirà una nova planta d'elaboració a la localitat de Puig-reig, on ocuparà 5.000 metres quadrats i crearà 35 llocs de treball. La nova planta suposa una inversió d'1,5 milions d'euros, mentre que 2,5 milions més es destinaran a ampliar línies de fabricació.
Liven, propietat de les famílies Montagut, Mariné, Casals, Costa i Clavell, disposa actualment d'una capacitat de producció d'entre 51 i 56 milions de quilos per any d'aperitius semielaborats i acabats, basats en blat de moro, cereals i patata,
La firma, fundada ara fa 25 anys, té una clara vocació exportadora, com explica el director general de la companyia, Salvador Montagut, i fins a un 60% de les seves vendes, que l'any passat van arribar als 57 milions i enguany és previst que arribin als 70 milions, es materialitzen als mercats exteriors. Com explica Montagut, “volem mantenir el creixement futur sobre tres eixos: la marca pròpia, Zanuy, que suposa un 20% de les vendes; les marques blanques dels grans grups de distribució, un 40%, i la venda a les grans multinacionals alimentàries, als quals venem productes complementaris a la seva oferta, i que suposa un altre 40%.” De les vuit principals marques del món, Liven té com a clients quatre.
La recerca és un dels trets distintius de l'empresa, que l'any 93 fou la primera a fabricar crispetes per a microones. Crispetes, aperitius i snacks, tex-mex, truita de blat, pellet (pasta de farina que es fregeix), productes better for you (baixos en sal o greix), blat de moro i complements per a les sales de cinema... El ventall de Liven és ampli, fruit “de la nostra aposta per la innovació, que l'any passat es va traduir en 57 desenvolupaments nous, dels quals vuit van reeixir i van sortir al mercat”, explica Montagut. A banda d'Europa, són importants per a Liven Àsia i Sud-amèrica. Liven dissenya productes que poden incorporar ingredients com quinoa o pèsol, per posar dos exemples, tot i que “el producte tradicional, tota la gamma d'aperitius i snacks com ara la truita xip, el blat de moro torrat, el pellet o els extrusionats, suposa el gruix del negoci”. El negoci de l'empresa gira al voltant del blat de moro “per la integració vertical: comprem les llavors, les plantem, collim la planta, emmagatzemem el gra i fem l'acabat”. Liven ha jugat el seu paper perquè al mercat de l'aperitiu ara ja siguin habituals versions més saludables dels productes tradicionals, nous sabors o l'èxit que tenen els productes popejats, com les truitetes elaborades amb micropellets, que s'expansionen per temperatura. Amb la seva marca pròpia, Zanuy, Liven s'ha estimat més anar poc a poc per aconseguir un lloc de reconeixement al mercat: “Dedicada al producte tex-mex, com els nachos, Zanuy l'hem posicionada per qualitat, amb un preu que la fa molt competitiva amb poca publicitat.” Liven ha estat distingida pel departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat per la seva planta de biomassa, la més gran de Catalunya, amb 3,5 Mw i capacitat per cremar 5.000 tones cada any.
Les crispetes de les sales de cinema
Un nínxol en què Liven és un proveídor molt important és el de les sales de cinema d'Espanya. Actualment, “el 60% dels cinemes de tot Espanya fan servir el nostre gra per elaborar les crispetes. A més a més, els servim complements com les màquines per elaborar-les, safates i altres”, com explica Salvador Montagut.