Gran angular

Escapar és el joc

A penes fa tres anys que els anomenats jocs d'escapada van arribar a Barcelona, i en aquest temps la ciutat ha viscut un particular boom amb l'aparició de petites empreses que han importat aquest oci originari de les grans urbs del sud-est asiàtic. Els jocs d'escapada, o room escape, consisteixen precisament en això, tancar els jugadors –generalment grups d'entre dues i cinc persones– en una habitació ambientada al voltant d'un
enigma i plena de pistes i problemes que els participants hauran de solucionar en 60 minuts si volen sortir-ne. En altres paraules, un joc d'aventura gràfica en viu.

La franquícia hongaresa Parapark va ser la primera a importar aquests jocs el 2012 i avui a la capital catalana ja hi ha una desena d'empreses que s'hi dediquen. Una de les darreres a obrir les portes ha estat Escape Barcelona, que ho va fer al gener sota la direcció de Miguel Ángel Membrive i la seva parella Susana de Ascó. “Tot va sorgir arran d'un viatge de sis mesos pel sud-est asiàtic; allà vam conèixer aquests jocs i de tornada vam pensar que volíem fer el mateix.” La maledicció del faraó és la primera història que aquests dos emprenedors han posat en marxa però ja ultimen el disseny del seu segon joc per donar resposta a una demanda creixent per aquest tipus d'oci.

Una demanda que no només prové del client local sinó que cada vegada més aquestes empreses reben sol·licituds de reserves per part de turistes que programen visitar Barcelona. Per això algunes, com ara Roomin, tenen disponible una versió en anglès del seu joc. Després d'un any i mig al mercat amb una història basada en la màfia, el seu fundador, Iñaki Fernández, es mostra prudent a l'hora de valorar el recorregut que pot tenir aquest mercat. “La demanda està pujant, però es difícil saber com evolucionarà”, destaca.

Oberta el juny del 2013, Escapa si Puedes és una de les més veteranes. Pel seu Apartamento 97, l'habitatge del recentment desaparegut professor Viruel, ja hi han passat prop de 1.500 grups de jugadors, i el seu impulsor, José Antonio Román, ultima ja els detalls per posar en marxa la segona part del misteri. I és que aquest és ara com ara un dels principals reptes que tenen aquestes empreses, ja que un cop fet el joc els clients no repeteixen i per tant la fidelització és complicada. “De fet ara les empreses ens publicitem unes a les altres perquè ni tan sols ens considerem competència”, explica Román.

En la majoria dels jocs el percentatge de grups que aconsegueixen sortir de l'habitació resolent les pistes
en el temps establert sol estar entre el 60% i el 85%. A Escape Barcelona. només el 30% dels 350 grups que hi han passat des del gener han
acabat amb èxit. “La nostra és una de les històries més complexes que es poden trobar al mercat”, explica Membrives. Però entre el públic que s'està enganxant a aquesta nova oferta d'oci hi ha de tot, des de grups d'amics fins a famílies amb jugadors d'edats molt diverses. “El que compta és tenir la ment oberta”, diuen aquests nous emprenedors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.