Opinió

EDITORIAL

Un nou model per a la premsa

El febrer d'aquest any, segons declaracions dels editors a l'OJD, els deu diaris editats a Catalunya van vendre al quiosc 114.332 exemplars al dia, un 56% menys que el 2005

Internet ha guanyat la batalla al paper en el món de la premsa? Aquest és un debat del qual parlen molts professionals del sector i també els lectors, perquè el canal per arribar a la informació no només és una manera de triar on vols llegir, sinó que canvia el model econòmic de la indústria editora dels mitjans de comunicació. L'audiència de diaris és de 17 milions de lectors. D'aquests, 12,7 milions ho són de premsa escrita i 4,4, de continguts digitals. Però el cert és que la caiguda en el nombre de lectors en el format paper cau any rere any. El febrer d'aquest any, segons declaracions dels editors a l'OJD, els deu diaris editats a Catalunya van vendre a quiosc 114.332 exemplars al dia, un 10,6% menys que un any abans, un 14% menys que el 2010 i un 56% menys que el 2005. Aquesta caiguda provoca una baixada dels ingressos per la seva compra. A més, cal tenir en compte que els subscriptors, moltes vegades persones d'edat avançada, també van disminuint, amb la qual cosa hi ha una doble disminució d'ingressos. La pregunta és: el lector digital està predisposat a pagar per la informació servida per internet? La resposta, després d'escoltar diversos experts, és que no. Per això el gran repte per a l'empresa periodística que edita en paper és com tirar endavant el negoci amb menys compres al quiosc i menys ingressos. La publicitat, doncs, torna a tenir un pes clau en el balanç de cada editora. Tal com diu Ton del Pozo, degà del Col·legi de Publicitaris de Catalunya: “El negoci es basa en la publicitat, perquè el lector vol informació gratuïta a la xarxa”. Cal recordar que de cada 100 euros que un anunciant dedica a la premsa, 80 encara van a parar als productes tradicionals fets en format paper. Aquest canal té una previsió pel 2015 d'ocupar la segona posició en la recaptació publicitària amb una quota del 16%, per sota de la televisió. A més, des del Col·legi de Publicitaris es diu que després de la crisi dels últims anys els formats tradicionals tornaran a contractar més publicitat; aquesta notícia, ben segur, serà un respir per a la indústria editora, que continuarà apostant pel paper i també pel format digital. El nou model ja és aquí.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.