Gran angular

El difícil viatge al mòbil dels directius turístics

Moltes empreses del sector turístic afronten la transició a un món digital en què la demanda orienta el mercat gràcies al poder que li dóna el telèfon intel·ligent

Els experts insten els executius a adoptar una mentalitat digital

La transformació digital de les companyies s'ha convertit en un dels principals arguments per rellevar equips directius. Sense anar més lluny, aquest mateix mes, el president del BBVA Francisco González ha fulminat el conseller delegat Ángel Cano i ha nomenat Carlos Torres perquè, segons ha informat l'entitat: té un perfil professional més adequat per a la “transformació digital” que ara és una de les prioritats del BBVA. Pocs dies abans d'aquest canvi, el diari madrileny El Mundo feia el mateix amb el seu director: David Jiménez substituïa Casimiro García-Abadillo, segons sembla, menys preparat per donar un nou impuls a la “transformació digital” del rotatiu que el primer.

El fet és que aquesta expressió s'ha posat de moda i acaba sonant més a excusa que a veritat. “Però la transformació digital és ben real i no pot ser una coartada per a altres coses”, subratlla Genís Roca, soci president a la consultora tecnològica RocaSalvatella.

Això ho saben molt bé al sector turístic, segurament un dels que primer i més intensament s'han transformat amb l'era digital, i ara es preparen per al nou repte que significa la connectivitat constant de l'usuari a través del seu mòbil. Òscar Pallarols, director del programa Smart Living de Mobile World Capital Barcelona, assegura que és un canvi associat a un nou paradigma: abans les destinacions preparaven la seva oferta i la comercialitzaven a través d'intermediaris més o menys estructurats, però ara és la demanda, els turistes, elsqui tenen les regnes i diuen el que volen en cada moment, el repte dels operadors de turisme és detectar aquestes necessitats o desitjos i satisfer-los al moment. Pallarols ha coordinat la primera edició de Mobile Thinking Days, unes jornades en què una trentena de professionals del sector han reflexionat sobre l'impacte de la tecnologia mòbil.

Són professionals que es confessen tensats en tot moment perquè tot canvia molt ràpidament. Per això cerquen algunes certeses on agafar-se. Genís Roca els fa una primera advertència: “La transformació digital no va de tecnologia, ni de gadgetomania, sinó que va d'entendre el que està passant i adaptar els sistemes de producció de les empreses”.

Així doncs, per abordar un canvi d'aquestes dimensions calen equips que tinguin molt clara quina és la incidència dels canvis en el propi negoci. “Hem d'identificar els moments mòbil del turista, quan i per què utilitza el mòbil”, explica Javier Zamora, professor de sistemes de la informació d'Iese Business School. D'aquesta manera, Genís Roca ha vist que “els hotels estan deixant de ser exclusivament uns establiments on s'hi va a dormir, per esdevenir hubs on es troben viatgers, destinació i l'hoteler, perquè allà s'informen sobre les experiències que pot viure en aquesta ciutat”.

Pallerols vaticina que en un futur les grans companyies tindran responsables de mobilitat (mobility officer). Fins que això arribi, Zamora demana un esforç als directius per desenvolupar “una mentalitat digital” i proposa un repte als empresaris: “Si haguéssiu de muntar de zero la vostra empresa la faríeu igual?” Roca adverteix que tot plegat pot portar a reformular la cultura o, fins i tot, el model de negoci de l'empresa. “Per tant, necessitem equips amb capacitat real per prendre decisions dins de les organitzacions”.

La transició al mòbil és “un terreny d'exploració” i com a tal hi tenen cabuda les errades. De fet, els experts reconeixen que “fabricar audiències a les xarxes socials” ha estat una en la qual han caigut moltes empreses. I adverteixen les que estan per venir: “Amb l'internet de les coses ens poden tornar a vendre moltes ximpleries i hem de ser forts per no comprar motos”, subratlla Roca.

Però el directiu del sector del turisme ha madurat molt els darrers anys a base de cops i ara va amb l'Excel a tot arreu. No obstant això, la recomanació del soci president de RocaSalvatella és: “No abandonis el teu quadre d'indicadors: si el teu indicador és la despesa mitjana per habitació disponible, que no te'l canvïi un expert en màrqueting digital.”

Pallerols explica que el posicionament als cercadors és una de les principals preocupacions dels directius en el terreny digital, conjuntament amb els costos/beneficis del Wi-fi a l'establiment, tenir o no tenir una central de reserves pròpia i quins serveis o aplicacions pagar per tenir presència.

Com en altres sectors, les empreses que neixen en l'entorn digital han tingut més èxit perquè han sabut controlar els fluxos d'informació. “En el món digital només hi ha dos estadis: o ets intermediari i tens accés a l'audiència o estàs intermediat”, explica Genís Roca.

L'oportunitat de Barcelona

Tenir la seu del Mobile World Congress, ser una de les places turístiques més importants mundialment, a més de les moltes apostes que s'estan fent per millorar la connectivitat, fan de Barcelona una ciutat amb condicions òptimes per esdevenir un referent en “mobilitat turística”. “Si algú altre ens passa al davant, que ens ho facin mirar”, diu Genís Roca.

Tot i així, encara hi ha molts hotels sense Wi-fi, es queixen els turistes.

El director general de Turisme de Barcelona, Jordi William Carnes, pensa en les oportunitats: “Per què no podem ser una destinació de bodes? Hi ha molts segments que podem explorar”, afirma.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.