Gran angular

La indústria auxiliar accelera amb l'automòbil

El sector de components creix animat per la recuperació de les matriculacions, però alerta que encara hi ha amenaces

El sector de l'automòbil viu un moment dolç. Coincidint amb la celebració de la 38a edició del Saló Internacional de Barcelona les marques han anunciat noves inversions per a les plantes catalanes i espanyoles. Anuncis que vénen en bona part a remolc de la tendència positiva en les vendes de vehicles, gràcies a les successives edicions del pla PIVE.

En aquest marc la indústria auxiliar viu també la seva particular història d'èxit després d'anys de reajustaments. Com afirma el president de la catalana Ficosa i de la patronal del sector (Sernauto) Josep Maria Pujol, “en un context econòmic complicat el nostre sector és un cant a l'esperança i ara tenim el deure de consolidar-lo”. Pujol augura un 2015 millor que el 2014, quan el sector ja va facturar un 6,1% més, fins als 29.723 milions d'euros.

Però perquè la tendència continuï sent positiva i s'aprofiti l'oportunitat que genera un mercat a l'alça, Pujol alerta de la necessitat de no abaixar la guàrdia. Sernauto ha portat aquests dies al Saló de l'Automòbil la seva Agenda estratègica Components 2020, tota una declaració d'intencions d'una indústria que genera 315.000 llocs de treball directes i indirectes al conjunt de l'Estat, que aporta a les administracions ingressos fiscals per valor de 4.660 milions d'euros i que preveu sumar un 24% d'ingressos en cinc anys.

L'Agenda de Sernauto posa l'accent en quatre eixos: La competitivitat, la internacionalització, el finançament i la recerca i la innovació.

No en va la indústria auxiliar destina ja un 3% de la seva facturació a R+D+I, i l'objectiu per al 2020 és assolir el 4%.Tot un rècord, i més en aquest context de crisi, però que s'ajusta al fet que els fabricants de components són els responsables del 75% del valor del vehicle. I en aquest sentit, el conseller delegat de la filial de l'alemanya Continental Automotive (amb planta a Catalunya i Madrid), Eduardo González, destacava durant la presentació de l'Agenda a Barcelona que “calen ajudes fiscals” per a mantenir l'aposta per l'R+D+I, que en el cas d'aquest fabricant de pneumàtics i xassís arriba al 6% de la seva facturació.

La demanda de més incentius és una constant, també i especialment entre les pimes del sector, com FAE, fabricant de components elèctrics amb seu a l'Hospitalet de Llobregat, que a pesar de tot, hi destina el 6,3% dels seus guanys. “I això és un repte enorme per a una pime”, afirma el seu president, Francisco Marro. Per això els empresaris del sector van estar molt atents a les paraules del conseller d'Economia, Andreu Mas-Colell, que, sense comprometre's, va dir que prenia nota de la petició.

Pel president del Clúster de l'Automòbil de Catalunya, Vicenç Aguilera, els fabricants encara tenen recorregut en aquest terreny. “A Catalunya només sabem fer un terç de les prop de 500 tecnologies necessàries per fabricar un automòbil, hem de tenir encara més desenvolupament perquè els cotxes del futur seran més complexos”.

A més del sector de components s'afegeix a la crida per estabilitzar els preus energètics. “Hem de poder planificar els costos a futur”, va destacar el responsable de l'alemanya Continental Automotive.

I a pesar dels reajustaments que han marcat els darrers anys la indústria, Sernauto posa també l'accent en la necessitat de garantir una certa pau social que permeti continuar sent atractius per captar noves inversions.

En aquest sentit el president de la patronal afirma que plantejar ara pujades salarials en el sector “seria una ximpleria, som on som per l'esforç de tots i no el podem tirar per terra”. Per Pujol la clau és mantenir la productivitat de les plantes “i això no passa només pel cost salarial sinó també per no tornar a percentatges d'absentisme laboral del 12% com teníem abans de la crisi”.

I l'altre punt clau per fer possible la ruta marcada a l'Agenda de Sernatuo, segons Pujol “és anar tots a l'una, tot el sector de l'automòbil”, en un missatge clar a la patronal de fabricants, Anfac. “Les relacions són bones, però hem d'aconseguir ser una sola veu davant l'administració, aquí i a Brussel·les”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.