Gran angular

Gunilla Almgren

Presidenta de la UEAPME

“Sembla que resulta més fàcil ajudar els emprenedors que les pimes que ja hi són”

S'hauria pogut fer molt més, però sovint el que surt de la Comissió no arriba als estats
Ara mateix
la legislació
no incentiva que les pimes facin
el pas per créixer

És un dels arguments més repetits a l'hora de valorar la salut de l'economia catalana i espanyola. L'excés de pimes petites en el teixit empresarial, l'excessiva fragmentació i la falta de volum de bona part de la indústria local ens resten competitivitat. I és ben bé així? Aquest és el debat que la patronal Pimec va plantejar aquesta setmana amb l'organització de les jornades La pime, créixer per competir? Entre els ponents que hi van participar, la sueca Gunilla Almgren, presidenta de la Ueapme, l'associació que aplega les patronals de pimes europees i que representa uns 12 milions d'empreses.

Durant la seva intervenció es lamentava que la Comissió Europea està molt bolcada en les empreses de nova creació però no tant en la pime tradicional. Brussel·les viu d'esquenes al gros del teixit empresarial europeu?
El que veiem molt sovint és que sembla que resulta més fàcil ajudar els emprenedors, més que dirigir-se a les empreses que ja estan en funcionament, i hi hauria d'haver les dues accions. Per generar creixement competitiu a Europa necessitem generar ocupació i és veritat que una part vindrà de les empreses emergents, però aquesta no és tota la solució.
I en aquest sentit Brussel·les ha tingut prou presents les pimes a l'hora de plantejar les mesures anticrisi?
S'hauria pogut fer molt més, perquè a més no tot el que surt de la Comissió s'acaba aplicant als països membres. Aquest és el repte, que el que s'aprova a Europa acabi arribant al nivell nacional i local, i no és fàcil, perquè hi ha massa filtres.
Ja fa prop de 7 anys que Europa va posar en marxa l'Small Business Act. Quin balanç en fan fins ara?
Sempre ens referim a aquesta iniciativa com un document de base molt bo però que no s'ha acabat traduint en mesures concretes. Ara estem parlant de fer una revisió d'aquest Small Business Act, i això és positiu, però de nou l'important és que després cada país s'hi posi. I el que realment és important és que a l'hora de legislar la pime es converteixi en la regla general i no en l'excepció, perquè aquest és l'espai que realment li toca.
I què cal revisar-hi? Quina ha de ser la prioritat?
Tot just ara hi estem començant a treballar i per a això hem creat un comitè tècnic que acabarà presentant les conclusions del camí a seguir, però com deia l'important és que la Comissió vetlli perquè les mesures arribin a cada un dels estats.
Diu vostè que el 70% de les pimes se sent còmode amb el seu volum actual i que no té com a objectiu créixer. Això és bo?
Realment no sé si és bo o dolent. Però en qualsevol cas caldria proporcionar la seguretat necessària per fer-ho, perquè ara com ara la legislació no incentiva gens a assumir aquest risc.
I com es canvia, això?
Necessitem reformes modernes. Per exemple a Suècia si una companyia petita va al banc a demanar un crèdit haurà de pagar una comissió més elevada que una gran empresa, perquè per la petita no competeixen però en canvi tots volen captar una Volvo. Això caldria canviar-ho però evidentment no és gens fàcil.
Les grans són també més atractives per als polítics...
És evident que tenen més capacitat per pressionar. A diferència del que passa als Estats Units, a Europa la llista de les 20 empreses més grans no ha variat en les darreres dècades. Això ja diu molt.

Créixer sense pressions

La dimensió ve imposada en part per l'entorn. “Hi ha alguna cosa que fa que moltes empreses es quedin en els sis milions de facturació”, va destacar el professor de la UB Antón Costas, durant les jornades. Un llindar que s'explica sobretot per les diferències fiscals i normatives que s'apliquen a les empreses quan assumeixen un determinat volum. “Quan es creix s'ha de vigilar, perquè si puges de divisió l'entorn canvia”, deia Josep Pont (Borges). També hi ha barreres culturals però l'important, van concloure els experts, és que créixer no pot ser un objectiu en si mateix. Créixer sí, però mai a costa de la rendibilitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.