Gran angular

El Mokka omple el port de contenidors coreans

Les peces de l'Opel que s'acobla a la planta de General Motors a Saragossa arriben per vaixell a Barcelona. Corea del Sud ja és el segon país que més descarrega al port

De Barcelona, els components del cotxe van en tren fins a Figueruelas

Una decisió productiva -fabricar l'Opel Mokka a Saragossa- i una de logística -portar els components del vehicle en vaixell des de Corea del Sud fins a Barcelona- han canviat de manera substancial el mapa de països que operen amb el port de la capital catalana. Corea del Sud, que fa només dos anys ni apareixia en el rànquing de descarregadors, ara ocupa el segon lloc després de la Xina, que es mira aquesta ràpida pujada des de la distància –manté una quota del 40%.

El primer trimestre de l'any han arribat a Barcelona 8.334 contenidors procedents del país asiàtic, un 221% més que en el mateix període de l'any passat. Cal pensar que Figueruelas va començar a produir l'Opel Mokka l'agost del 2014. Aquest volum de càrrega suposa el 6,8% del total de la instal·lació portuària per a aquest tipus de mercaderia. Corea del Sud desplaça Turquia i Vietnam, que estaven en segona i tercera posició, respectivament.

La decisió.

L'origen d'aquesta operació logística que ha beneficiat Barcelona és l'èxit a Europa de l'Opel Mokka, un tot terreny lleuger que es fabrica a Corea del Sud. Arran de l'empenta de les vendes al vell continent, la marca d'automòbils alemanya va decidir traslladar part de la fabricació per respondre millor i més ràpid a les comandes dels europeus; i la beneficiada va ser la planta que General Motors (GM), matriu d'Opel, té a la localitat saragossana de Figueruelas.

La multinacional Gefco4PL va rebre l'encàrrec de planificar la logística integral de tota l'operació, que comprèn la cadena de subministrament i la distribució del vehicle acabat. “Gefco4PL coneix les necessitats de GM Espanya i comparteix objectius fins el punt d'estar integrat en la nostra estructura”, afirma Guillermo Máncholas director de Logística de GM Espanya. “El repte més gran va ser enfrontar-se al full en blanc que suposava un projecte innovador i pioner en el seu entorn”, explica Carlos Giner, director de la firma a Espanya.

En aquest cas, els components amb què es fabrica el Mokka s'envien des d'un centre knock down (KD) de GM ubicat a la localitat coreana de Bupyeong, prop de Seül. El KD és un model de subministrament que es basa en la consolidació dels diferents components per a l'acoblament d'un mateix producte. Les peces surten de Corea del Sud a través del port d'Incheon i inicien una travessa per mar fins a Barcelona. “La situació geogràfica del port de Barcelona respecte de Saragossa i la capacitat de la seva infraestructura faciliten la competitivitat dels nostres proveïdors de serveis, que finalment, a través de la seva oferta, ens mostren quin port és més eficient i sostenible per a cada projecte”, diu Giner.

Un cop els contenidors amb les peces arriben a Barcelona, aquests pugen al tren en direcció a la terminal marítima de Saragossa, un port d'interior que connecta tren, vaixell i camió, i que és propietat, parcialment, del Port de Barcelona. Des d'aquí, els components del Mokka viatgen en camió fins a un centre de desconsolidació que es troba a les proximitats de la factoria de GM Espanya. Finalment, les peces s'envien a la cadena de muntatge tal com van ser reclamades. En aquest moment hauran passat uns dos mesos i mig des que van emprendre el viatge des de Corea del Sud.

La primera unitat d'Opel Mokka europeu va sortir de la factoria de Figueruelas el 12 de setembre de l'any passat. Després van seguir 20.000 més fins a acabar l'any i enguany la previsió és fer-ne 80.000 més. “El Mokka ha tingut una acollida excepcional en pràcticament tots els mercats europeus i les expectatives per a l'any vinent preveuen creixements en els nivells de producció, fet que mantindrà alta l'activitat importadora”, apunta Máncholas. Ara bé, la intenció de la companyia és anar substituint les peces coreanes per altres de proveïdors locals, almenys fins a un 40% del total.

“El projecte Mokka és singular, amb una deslocalització inversa de fabricació des d'Àsia a Europa, que no s'havia fet anteriorment -recorda Giner-. Si bé és difícilment repetible en la seva integritat, una part del concepte logístic pot utilitzar-se per a futurs projectes.”

Per a l'Autoritat Portuària de Barcelona, aquesta operació s'alinea perfectament amb els seus objectius estratègics. Un dels més destacats és “transformar el Port de Barcelona en un centre de concentració, distribució i tractament de càrregues amb un hinterland (àrea d'influència) ampliat respecte a l'actual”. Això vol dir arribar a un radi geogràfic superior als 600 km. La intenció és que la càrrega que té el seu origen o destinació més enllà de Catalunya, que avui dia és el 25%, sigui el 50% del total. Això s'aconsegueix “desenvolupant el port en xarxa, organitzant corredors de transport multimodals i desenvolupant terminals marítimes interiors”, com ara la de Saragossa. I també, potenciant els sistemes de transport alternatius a la carretera, en especial, el transport ferroviari i les autopistes del mar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.