Gran angular

La Generalitat avala els beneficis de les 44 tones

Durant els 21 mesos que es va autoritzar l'augment de càrrega als camions: 16% d'estalvi i 18% menys d'emissions

Madrid diu que està esperant el consens per tirar endavant la mesura

Un 11% menys de camions a les carreteres, un 18% menys d'emissions de CO2 i un 16% més d'estalvi als carregadors avalen els beneficis d'incrementar de 40 a 44 tones la càrrega màxima dels tràilers. Són algunes de les conclusions de la prova pilot que la Generalitat va dur a terme durant 21 mesos i que va finalitzar el 30 de setembre del 2014, període durant el qual es va autoritzar la circulació de vehicles fins a 44 tones. Hi van participar 552 transportistes i 3.236 vehicles.

Basant-se en aquests resultats -que fins ara no s'havien fet públics- el director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa, va reconèixer que la decisió d'elevar el pes màxim dels camions tindria un impacte favorable des del punt de vista de la sostenibilitat mediambiental i de la productivitat del sector i de l'economia en conjunt, si bé només un 23% de les mercaderies se'n podrien beneficiar. No obstant això, Padrosa va reconèixer que el “sector no està preparat”, per la falta de consens entre transportistes i carregadors. Padrosa va fer aquestes declaracions en el Saló Internacional de la Logística (SIL), que el dia 10 passat va reunir representants de les administracions (europea, espanyola i catalana) i dels dos sectors implicats per abordar aquest tema, que no sembla trobar vies de solució.

De fet, Carmelo González, vicepresident de la Confederació Espanyola de Transport de Mercaderies (CETM), va reiterar la negativa de les empreses del transport ja que entenen que els comportarà costos, mentre que els beneficis repercutiran sols en els carregadors. Va recordar que des del 1999 el sector ha perdut 29.000 empreses i 90.000 llocs de treball i que un augment de la capacitat significaria que haurien de fer fora un 14% de treballadors. González va reconèixer la feblesa del sector per pactar amb els carregadors i que els acords es respectin, d'aquí els recels.

En canvi, Carlos Castán, de Transprime, la plataforma de carregadors, va posar l'èmfasi en l'oportunitat del moment: “La demanda està creixent, no ens podem permetre que la mesura s'allargui.” Cal recordar que molts països, entre els quals França i Portugal, ja han fet el salt a les 44 tones.

Per Francisco Aranda, secretari general d'UNO (Organització Empresarial de Logística i Transport), la clau està en el fet que el transport clama per una reconversió tutelada que no s'acaba de fer. En qualsevol cas, la Generalitat assegura que les carreteres estan preparades, però recorda que és el govern estatal qui ha d'aprovar la reforma. En aquest sentit, Joaquín del Moral, director general de transport terrestre de Foment, va dir que la voluntat és augmentar la capacitat de càrrega quan es pugui fer: “És una qüestió d'oportunitat i de consens”, va dir.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.