Opinió

Com expandir el negoci

Expandir un negoci possibilita l'obtenció de molts avantatges, com un major coneixement i reconeixement de marca, sinergies i economies d'escala en xarxa, major quota de mercat…

En primer lloc, hem de deixar clar que maneres d'expandir un negoci n'hi ha moltes. En aquest sentit, podem diferenciar que hi ha fórmules orgàniques (creixement amb unitats pròpies, a través de fusions o adquisicions) i fórmules que recolzen en tercers. Dins d'aquestes últimes hi ha múltiples sistemes de creixement, en el que es diuen fórmules de creixement associat, que són les que recolzen en tercers per gestionar el creixement: franquícies, abanderaments, agències, delegacions, concessions… i les diferències de les quals són de matís, de model econòmic i de model de vinculació entre les parts.

Per tant, una vegada presa la decisió d'apostar per l'expansió empresarial, el primer pas és triar la fórmula a través de la qual es vol créixer: de manera pròpia, obrint sucursals o delegacions, concedint franquícies…? Normalment, el sistema de negoci que sol emprar-se per expandir-se és el de la franquícia, per ser el més ràpid a l'hora d'implantar la marca per diverses ciutats, i fins i tot a l'estranger, i perquè permet guanyar major quota de mercat. No obstant això, sigui quina sigui la manera que es triï per créixer, hi ha un sèrie de punts clau que sempre s'han de tenir en compte.

En primer lloc, cal considerar que si es va per créixer és lògic que al mateix temps es produeixi un major dimensionament de l'organització, per poder donar el mateix servei i suport en aquells punts en els quals s'estableixi la companyia, per això l'estructura de personal ha de ser la més adequada i professional. La recepta de créixer per créixer mai no dóna bons resultats, a l'inrevés, és sinònim de fracàs a mitjà termini i un dels problemes pels quals es produeix això és perquè la central no ha crescut al mateix ritme, en recursos tècnics i humans, que les delegacions, sucursals o els establiments franquiciats.

També, triar bé el perfil de la persona que estarà al capdavant de cada punt de la xarxa és imprescindible, no en va és qui ha a de representar i ser la imatge de la marca en una zona determinada. Per això, abans de començar l'expansió cal tenir molt ben definit quin és aquest perfil requerit, quines actituds i aptituds ha de reunir, experiència professional, coneixement del sector i del mercat en el qual haurà d'operar, capacitat financera…I si no es té aquest perfil al davant, cal ser capaços de rebutjar el candidat per evitar problemes posteriors.

Per descomptat, és necessari dissenyar un pla de creixement lògic i realitzable. És més aconsellable anar expandint-se en forma de taca d'oli des del lloc d'origen, amb l'objectiu de tenir una operativa més propera i directa, que fer-ho de forma dispersa geogràficament, la qual cosa podria suposar una pèrdua de control, en cas de no tenir-ho tot ben disposat.

I si el pas és el d'internacionalitzar-se, és una expansió que exigeix multiplicar tot l'exposat: més recursos tècnics, humans i econòmics, encertar el perfil de qui representarà la marca en un altre país, realitzar estudis de mercat seriosos, profunds i rigorosos, triar bé la fórmula d'entrada en un mercat concret o adaptar el producte o servei a la idiosincràsia del país.

Sens dubte, expandir un negoci possibilita l'obtenció de molts avantatges, com un major coneixement i reconeixement de marca, sinergies i economies d'escala en xarxa, major quota de mercat… però cal fer-ho amb sentit comú i assentant molt bé les bases del creixement.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.