Opinió

editorial

L'ambició posa en un futur incert el grup VW

El valor de VW a borsa està baixant entorn del 40% i les multes seran milionàries

Fa unes setmanes un petit grup d'investigadors de la Universitat de Virgínia, Estats Units, va encendre les alarmes del principal grup automobilístic mundial, Volkswagen, quan va descobrir que els models de motor dièsel contaminaven molt més del que afirmava l'empresa. En aquests moments encara costa saber quines seran les conseqüències per a aquesta multinacional alemanya i també per al sector de l'automoció en general en el futur. Mentrestant es pot dir que el valor de VW a borsa està baixant entorn del 40%, també se sap que hi haurà un cost econòmic molt alt en la reparació dels 11 milions de vehicles de les diverses marques del grup. També es produiran multes milionàries i, sobretot, hi haurà una pèrdua de credibilitat per part del consumidor. En vista d'això, una de les preguntes clau és saber per què la firma alemanya ha mentit amb el risc de ser descoberta i veure's immersa en un terratrèmol difícil de sortir-ne amb el cap dret. Alguns experts consultats ens comenten que l'ambició desmesurada podria ser-ne una de les causes. De fet, cal entendre la competència a escala mundial en el sector, on tres marques es disputen cada any ser la primera del pòdium. Els darrers anys la japonesa Toyota n'era la líder. I l'alemanya VW i la nord-americana General Motors es donaven cops de colze per guanyar l'asiàtica. Però el cert és que VW va doblar les vendes, passant dels 5,2 milions de cotxes als 10 des del 2005. Certament, l'alemanya anava llançada cap a l'esperat lideratge mundial. Alguns experts diuen també que la decisió que ha portat l'escàndol va néixer en els quadres intermedis, pressionats per la direcció per assolir objectius tecnològics en un temps concret. És més, es comenta que l'engany s'hauria pogut resoldre posant-hi un simple catalitzador valorat en uns 500 euros.

Alguns també veuen la responsabilitat en un consell d'administració molt hermètic. Dels 20 membres, només un és vocal independent i, a més, hi ha poquíssima presència femenina. La relació entre empresa i treballadors està marcada per la sobreprotecció de l'empleat a canvi, més d'un cop, de ser poc crític amb certes decisions del grup. De tot plegat en surt una cultura tancada i poc transparent a l'alta esfera. L'engany de Volkswagen no atempta contra la seguretat, però la credibilitat es valora amb els fets i la veritat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.