Gran angular

JORDI PUIGNERÓ

DIRECTOR GENERAL DE TELECOMUNICACIONS I SOCIETAT DE LA INFORMACIÓ

“El sector TIC ha creat ocupació en els pitjors anys de la crisi”

Sense empreses tot això seria un bluf. I d'empreses se'n creen i n'hi ha de fora que vénen
El problema és que no produïm prou informàtics, tenim poc planter per a l'economia digital
Els qui hi aposten troben feina: l'atur en el sector TIC a Catalunya està per sota del 5%
Catalunya està en un segon furgó. Això vol dir que estem molt malament?
Els països líders en comerç electrònic són el Regne Unit, els països nòrdics i els Estats Units
El nostre paper com a administració és ajudar les empreses a digitalitzar-se

Un dels reptes que es marca la direcció general de Telecomunicacions de la Generalitat és “dissenyar i executar polítiques de foment del sector de les tecnologies de la informació i les comunicacions per incrementar el valor afegit, impulsar la innovació i el coneixement especialitzat”. Les solucions tecnològiques són un aposta de país, però el canvi és lent. Jordi Puigneró, director general de l'àrea, ho admet. Arriba tres quarts d'hora tard a l'entrevista al·legant que ha hagut d'arreglar uns documents personals per poder viatjar. La tecnologia ens canviarà la vida, però sense presses.

En una recent jornada sobre drons, vostè deia que “la tecnologia escurça distàncies” i que “el futur serà una gran oportunitat”. Quan parlem de tecnologia només ho podem fer en futur?
El canvi ja està passant, però estem tot just a l'inici d'aquesta revolució digital. El futur serà digital, segur. En el passat hem mesurat en quilòmetres i en hores les distàncies i també els desplaçaments de les persones i dels productes. En un futur no gaire llunyà, aquesta distància la mesurarem en megabits. El món cada dia és més digital i les persones cada cop ens desenvoluparem més en un àmbit digital. Estem en una fase de transició. Les xifres de compres per internet han crescut espectacularment, però allò que comprem encara ens ho porten físicament.
Comprem a la xarxa, però, en canvi, per a les empreses catalanes vendre per internet segueix essent una assignatura pendent.
El nostre paper com a administració és ajudar les empreses a digitalitzar-se. El govern impulsa diferents programes, a través de les cambres de comerç, per ajudar perquè les empreses tinguin la seva botiga a internet i entenguin la importància que té digitalitzar els seus processos interns. Però això que són poques les empreses que venen per internet es pot matisar: són poques comparades amb què?
Hi ha dades que indiquen que són el 20% les que fan servir internet per vendre més i per potenciar la seva imatge.
Però les coses, quan es comparen, s'han de comparar amb altres realitats. Comparat amb el Regne Unit, sí que estem molt per sota. Ara bé, comparant-nos amb molts altres països del món, estem per sobre. Els països líders en comerç electrònic són el Regne Unit, els països nòrdics i els Estats Units. Catalunya està en un segon furgó. Això vol dir que estem molt malament? Podríem estar en el primer, cert. Però estem en el segon i estem per damunt de molts altres, per exemple per damunt d'Espanya i per sobre de molts països del món.
En qualsevol cas, a Catalunya hi ha un percentatge molt més elevat de compradors per internet, de persones interessades i aficionades a comprar per via telemàtica, que no pas d'empreses que siguin capaces de vendre.
Aquesta xifra és molt complicada de donar. No són coses correlatives perquè és evident que hi ha un perfil de comprador que adquireix productes o serveis que les empreses d'aquí no ofereixen. El que hem de tenir clar és que anem cap a un model de comerç global i que aquelles empreses que no tinguin una visió d'estratègia de venda global, no se'n sortiran. Pensar que internet genera destrucció de llocs de treball és un error, el que fa és generar oportunitats. Per això dic que la digitalització portarà llocs de treball; el tema és ser capaços que la nostra força laboral s'adapti a aquesta realitat.
En aquesta nova realitat, quins actius té Catalunya?
El que ens toca és posicionar-nos com a marca TIC. Tothom identifica revolució industrial amb Anglaterra i la indústria de l'automòbil amb Alemanya. Ara estem en una nova fase i ens toca crear marca. És la fase de les tecnologies avançades, de les tecnologies basades en les dades, en la ciberseguretat i en la impressió 3D. En aquest context, Catalunya s'ha avançat a molts gràcies al fet de tenir el Mobile World Congress, l'Smart City Congress i, també, un saló dedicat a la internet de les coses. Són tres esdeveniments que posicionen Barcelona i Catalunya. I crear marca és útil perquè dóna un plus de garantia al client i un plus de força a les empreses per poder competir en el mercat. Després caldrà demostrar que som bons, que tenim empreses competents, però, d'entrada, et genera un avantatge competitiu. Per això volem que Catalunya es posicioni com un lloc on les tecnologies mòbils, les tecnologies de les ciutats intel·ligents i, en definitiva, les tecnologies intel·ligents, van vinculades a les empreses.
Aquesta imatge es donarà perquè les empreses fan bé la feina o perquè el govern promou un saló de smart city?
Tot ajuda. Les empreses ho fan bé i entre tots estem posicionant Catalunya com un lloc on les tecnologies avançades són referents. Ens agradaria ser el que va ser Silicon Valley per a la informàtica.
I Silicon Valley és el que és perquè les empreses són competents o perquè el govern de Califòrnia va decidir donar-li una imatge de marca reconeguda?
Això jo no ho sé, però la marca es va crear. I nosaltres sí que hem ajudat a crear una marca com la Mobile World Capital, la capital mundial del mòbil, i ho hem creat entre tots: Generalitat, Ajuntament, GSMA i les empreses. És obvi que, sense empreses, tot això seria un bluf. I d'empreses se'n creen i també n'hi ha de fora que vénen a instal·lar-se aquí.
Està quantificat aquest impacte?
Lenovo, Oracle o Hewlet Packard són empreses de l'àmbit tecnològic mundialment importants i que han apostat per Catalunya.
I respecte a la creació d'empreses TIC d'aquí?
Tenim tot un ecosistema de petites empreses –moltes no són conegudes– que estan naixent i ho fan en àmbits ben diversos, des del sector de la salut fins al de l'oci digital. Hem de ser capaços que es desenvolupi a Catalunya la nova indústria de les dades.
Com es tradueix en termes d'ocupació?
Des del 2008, a Catalunya hi ha hagut una destrucció d'ocupació del 13,8%. En el sector TIC ha crescut un 8,3%. S'ha creat ocupació en els pitjors anys de la crisi, per tant, és obvi que el sector ofereix oportunitats. Actualment estem sobre els 90.000 ocupats.
Els professionals han lamentat sovint que la precarietat no és aliena tampoc a aquest sector.
Comparat amb els salaris dels Estats Units i del Regne Unit, és evident que hi ha precarietat. Però les coses s'han de valorar atenent l'entorn més immediat. Comparem-nos amb com estan la resta de sectors a Catalunya i veurem que estem clarament per sobre. Els sous dels professionals de les TIC són, de mitjana, superiors a la resta de sous.
Quin és el perfil d'aquests professionals?
El problema que tenim és que no produïm prou informàtics. Estem produint poc planter per a l'economia digital. I això que aquest és un sector on els qui hi aposten troben feina quan acaben els estudis. L'atur en el sector TIC a Catalunya està per sota del 5%.

La nineta dels ulls, blindada

El Mobile World Congress (MWC) es presenta com un baluard de país per poder seguir donant a Barcelona un paper protagonista en el negoci mundial de les telecomunicacions. Jordi Puigneró presumeix de la feina que ha fet la Generalitat per assegurar-se la continuïtat del congrés de telefonia fins al 2023. No revela la quantitat que ha calgut abonar a la GSMA (entitat organitzadora), però sí que concedeix que l'esdeveniment “tenia moltes núvies”. En aquest context, Puigneró manifesta sobre la fira de telefonia: “És important per a la petita i mitjana empresa catalana. Si es fes a Dubai o a Xangai les empreses catalanes no hi anirien. Fent-ho a Barcelona tenen l'oportunitat de ser-hi, i ser-hi representa formar part d'un aparador mundial.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.