Opinió

editorial

El cava evita la guerra davant la competència

Ara la pregunta és: la forta irrupció de l'escumós italià, que ha triplicat la producció els darrers tres anys, pot suposar restar mercat al cava?

Els darrers tres anys el mercat europeu i el nord-americà s'han vist inundats per milions d'ampolles d'escumós italià conegut popularment amb el nom de prosecco. De fet, els darrers tres anys la seva producció s'ha triplicat. I la previsió per al tancament del 2015 preveu un augment del 20% respecte al darrer any. Però no només això, sinó que en el mercat nord-americà el consum de prosecco va créixer un 50% el primer semestre d'enguany. Quin és l'èxit d'aquest creixement? Doncs hi ha moltes causes. Una és el preu, que és molt econòmic. Una altra es podria trobar en el seu sabor, una mica més dolç que el cava i el xampany, fet que explica que arribi amb més facilitat a paladars poc avesats al consum d'alcohol. I una tercera causa es podria explicar per la política comercial agressiva que solen tenir els professionals italians, que saben treballar molt bé el màrqueting gràcies, també, al fet que la comunitat italiana està molt arrelada arreu del món, i als EUA en particular.

Ara la pregunta és: aquesta irrupció pot suposar restar mercat al cava? Els elaboradors més grans catalans no volen parlar-ne perquè vénen a dir que el prosecco és un producte que no té res a veure amb l'escumós català i que no els agrada fer propaganda d'altres productes. Però el cert és que els darrers dos anys les exportacions de cava estan estancades i el darrer any han caigut un 3%. Fins i tot hi ha veus que asseguren que els dos grans cavistes ja experimenten amb productes de característiques similars a l'escumós italià per contrarestar el seu auge. Sigui com sigui, els cavistes no volen entrar en cap guerra amb la competència. I el que demanen és una aposta per reforçar la singularitat de l'escumós català a base de mimar el producte i reforçar la marca. Fins i tot alguns productors més petits diuen clarament que si l'objectiu fos que el cava s'assemblés al prosseco “seria un suïcidi”.

El cava està tranquil amb el comportament de les seves vendes, que enguany es preveu que augmentin. Però el més important serà que els cellers apostin per la qualitat i que no s'entri en cap guerra de preus, que sempre acaba deteriorant la imatge i el prestigi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.