Gran angular

Esther Casademont

Directora Hunivers People Hub

“S'ha d'afusellar l'estructura piramidal i tradicional de les empreses”

Ara són les persones les que escullen la feina, s'han de sentir a gust en el projecte
S'han de treure quadres per netejar consciències, i apostar per la direcció amb valors

Vostè parla d'identificar els fans de les empreses. A què es refereix?
Després del terratrèmol que hem viscut, les direccions de les empreses han de girar-se i mirar l'organització i detectar quins són els que l'ajudaran a reconfigurar el nou projecte empresarial. S'han de centrar en alguns dels empleats, dissenyar-los un projecte a mida perquè, a més de cobrar un sou, han de tenir un projecte vital, i han de trobar sentit a allò que estan fent. No cal anar a buscar a fora el talent, segurament és a dintre de l'organització, si ha resistit aquests deu anys de crisi, ha fet un procés evolutiu en tots els àmbits de la seva vida i està preparat.
Per què ara?
Hi ha un canvi molt gran en el món laboral. Ara, són les persones les que escullen la feina, ja que volen un projecte que els ho faci passar bé. Cada setmana tenim candidats que renuncien a processos de selecció d'empreses amb bons sous, però que no se senten identificats en el projecte. Això ens ha de fer reflexionar, a les organitzacions. Hem de començar a mirar el món amb una mirada diferent.
De quina manera?
Ens hem de replantejar les organitzacions de manera diferent, tinguin la dimensió que tinguin. Hem de començar de nou perquè les persones volen coses molt diferents i s'ha desenvolupat una actitud més inconformista.
Això vol dir que res del que hi havia serveix?
Sí, potser l'organització s'ha d'afusellar del tot, s'han de trencar les jerarquies, les parets. Ara com ara, les organitzacions empresarials són estructures piramidals, amb models tradicionals en què no hi ha intercomunicació entre els departaments i els directius només veuen la resta de personal el dia del dinar de Nadal. Aquesta estructura inflexible i antiga s'ha de canviar. La gent està demanant-ho a crits.
I com fem aquesta redefinició?
Preguntem-ho a la nostra gent i fem cas de les propostes de les persones, apliquem mesures de canvi. A tots ens agrada ser escoltats i poder decidir. Necessitem llibertat i capacitat per crear i, amb aquest entorn, es quintuplica l'esforç. Ja no podem treballar només mirant la nostra parcel·la, la feina s'ha de viure com un divertimento. Jo mateixa ho vaig fer a la meva pròpia empresa, i està funcionant fantàsticament bé.
Va transformar la seva mateixa organització?
Jo tenia 25 empleats de contracte i de rellotge, que feia treballar a preu fet, però no els feia participar en el projecte. El mercat ens demanava créixer i créixer. Però l'entorn va canviar i vaig decidir que ajudaríem les empreses a fer aquest canvi i posar l'atenció en els seus empleats. Ara som deu dones, amb una llarga trajectòria professional en disciplines com ara organització, retribució, desenvolupament i contractació. Treballem directament amb les organitzacions en projectes transformacionals, i podem veure les altres parts. Aquí està l'efecte multiplicador.
El canvi ha de venir dels directius i els presidents de les empreses, com vostè mateixa ha fet?
Per començar han d'engegar-ho els directius, però han de tenir el suport dels departaments de persones per gestionar el canvi, agafant tots els col·laboradors que necessitin perquè, a més, aquesta transformació ens agafa a tots cansats. Hem passat una crisi de deu anys i la nova etapa vol maneres diferents.
Quina seria la nova manera de dirigir?
Donar entrada a les persones, i com a directiu han d'esforçar-se a comunicar, a deixar participar i, sobretot, a compartir. Compartir és guanyar. S'ha acabat el model aquell que un guanya molt i els altres hi perden. Hem d'apostar per la direcció amb valors.
Però temes com ara la responsabilitat social corporativa ja fa temps que han arribat a les empreses.
S'han de treure aquests departaments per netejar consciències, ja que els valors han d'estar en l'ADN de les companyies, s'han de practicar cada dia. Ja es comença a apreciar en alguns casos un canvi en el lideratge, que pren un toc més humanista.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.