Gran angular

Futur ficció o realitat a mitjà termini?

El cotxe sense conductor serà segur la propera gran revolució de la indústria automobilística després del vehicle verd, però com i quan arribarà són qüestions encara amb molts matisos

Algunes marques s'han fixat el 2020 com l'any de sortida al mercat
Companyies com ara Samsung, Apple i Google treballen en prototips

Us imagineu pujar al vostre cotxe, teclejar les coordenades de destí i seure tranquil·lament a mirar una pel·lícula mentre el vehicle condueix per vosaltres? Sí, segur que us ho podeu imaginar perquè de fet és una imatge habitual en el cinema de ciència-ficció. Vehicles amb dissenys impossibles, que tant van per terra com poden volar si cal esquivar les aglomeracions, i que són perfectament capaços d'arribar als llocs sense l'ajuda de cap conductor. Però ara com ara és només això, una imatge vinculada a la ciència-ficció. O no tant?

Per a la indústria automobilística, una de les capdavanteres en innovació, el cotxe autònom o sense conductor és molt més que un producte de pel·lícula. Pràcticament totes les marques hi treballen, i tot el sector té clar que aquesta tecnologia serà la propera gran revolució després del cotxe verd. I no caldrà esperar gaire.

Si més no per als primers models en sèries curtes. O aquest és com a mínim l'esquema amb el qual treballen alguns dels grans fabricants, com ara Nissan i Honda, que preveuen irrompre al mercat amb les primeres unitats ja el 2020.

Les estadístiques diuen que cada any moren a les carreteres 1,2 milions de persones, i les estadístiques també diuen que en prop del 90% dels accidents el desencadenant és el factor humà.

Fer front a aquesta sagnia humana i econòmica -segons un estudi de la DGT cada mort en accident de trànsit suposa un cost d'1,4 milions d'euros a l'economia espanyola–, és una prioritat evident. “Solucionar això seria equivalent a trobar una cura per a la sida”, destacava el consultor i director general de Neckermann, Lukas Neckermann, durant la seva participació en un congrés d'automoció celebrat a l'Iese fa un parell de mesos. Potser per això i també perquè el cotxe autònom té tant de cotxe com de tecnologia, companyies com ara Apple, Samsung i Google s'han llançat a preparar els seus propis prototips. “Els joves estan més preocupats per la connectivitat que per la mobilitat”, explicava també a l'Iese el responsable de la trobada i professor a l'escola de negocis Marc Sachon.

Aquest mateix gener Google podria anunciar una aliança amb Ford per a la fabricació dels seus models de vehicle autònom. Aquesta haurà de ser, explica el vicepresident de la STA (la Societat Tècnica d'Automoció), Antoni Freixa, l'única fórmula en la qual aquest perfil d'empreses tecnològiques podran entrar en aquest mercat, “perquè el cotxe és un producte molt madur, has d'haver provat molt abans de llançar-te al mercat, perquè si no, el cost serà brutal”.

El binomi, de fet, sembla obligat perquè, tot i que aquestes marques tecnològiques tenen grans pressupostos i un avantatge evident en el desenvolupament de tecnologies de connectivitat, per exemple, els falta la pota industrial, que, com explica Freixa, serà imprescindible per poder plantejar-se produir sèries mínimament llargues que permetin un cost assumible per a la butxaca del consumidor mitjà. Aquest factor, el cost, serà, com ho és fins ara en el cas del vehicle 100% elèctric, un fre d'entrada al mercat en els primers anys.

N'hi haurà més. Com les limitacions que encara avui dia generen les bateries dels vehicles elèctrics per al seu ús massiu, el cotxe autònom obre una sèrie d'interrogants que es fan difícils de contestar en el context actual. Per exemple, qui tindria la responsabilitat en cas d'un hipotètic accident si no hi ha conductor? El fabricant o el comprador del cotxe? Són qüestions que té també sobre la taula el sector assegurador perquè, sigui com vulgui, el vehicle autònom capgirarà l'oferta d'assegurances.

Però hi ha altres incògnites d'entorn, “com el fet de si estaran preparades les carreteres per a aquest tipus de vehicles, perquè no és el mateix una carretera asfaltada i en perfectes condicions que una que no ho estigui”, indica Freixa.

Repte tecnològic.

En canvi, sembla que la qüestió tecnològica no ha de donar tants problemes. De fet ja s'han fet proves de conducció autònoma fora de circuits tancats. Sense anar més lluny, el grup PSA (Peugeot, Citroën i DS) va fer, el novembre passat, la primera prova de conducció autònoma per carreteres reals dins l'Estat espanyol cobrint els prop de 600 quilòmetres que separen les factories de producció del grup de Vigo i Madrid.

Aquesta primera experiència podria tenir més d'una rèplica, ja que l'Estat espanyol és, ara com ara, un dels pocs que permeten aquest tipus de proves a la seva xarxa viària.

El calendari.

Però segurament la pregunta del milió amb el cotxe sense conductor és el calendari previst per al seu salt al mercat. En el cas del grup PSA, per exemple, l'horitzó per començar a aplicar aquestes tecnologies als nous models serà el 2018, i marques com ara Honda i Nissan s'han marcat el 2020 per a tenir les seves primeres propostes comercials al mercat. “Crec que són previsions excessivament optimistes ara mateix”, indica Freixa. Massa optimista per a un vehicle 100% autònom, puntualitza el vicepresident de la STA, que assegura: “No el veig gaire factible abans del 2030.”

Però la implantació del cotxe sense conductor, com en el cas de l'elèctric, serà gradual. Així actualment al mercat ja hi ha models que aparquen sols, o que incorporen la frenada automàtica en cas d'emergència. I tot fa pensar que la incorporació del vehicle autònom podria començar en entorns controlats on les variables són menors. Per exemple en els autobusos que transporten passatgers als aeroports.

Hi ha, a més, la pressió de ser el primer. Hi ha fabricants
als quals els agrada aquest repte, altres preferiran ser els segons i disposar de l'experiència de mercat dels seus competidors. Però tant si és
el 2020 o més tard, el sector assumeix que aquest és el
camí que ha de seguir la indústria automobilística. Per això l'acord entre Google i Ford pot ser tan sols una primera peça en la gran revolució que ve.

Un nou negoci

Com qualsevol revolució tecnològica implica oportunitats i riscos. Oportunitats per a aquelles empreses que entenguin que el producte i les necessitats canvien, però riscos per a aquelles que no sàpiguen entendre el canvi i es quedin enrere. Pensem per exemple en Kodak i l'impacte de la fotografia digital, o en Nokia o Blackberry, que van passar del paradís a l'infern perquè no van saber veure que la tecnologia tàctil era el futur. Amb el cotxe autònom pot passar el mateix. El producte canviarà radicalment i cal estar preparats per oferir solucions al “conductor” del futur. Samsung, per exemple, ja disposa d'una divisió específica per desenvolupar una nova oferta d'entreteniment per als cotxes autònoms.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.