Gran angular

L'eficiència, no era per a tots?

El nou reial decret que transposa la normativa europea d'eficiència energètica decep les empreses del sector per la seva falta d'ambició

Hom no s'explica que l'obligació d'auditoria sigui només per a pimes
La indústria és el sector en què més treballen les firmes del sector

El Reial Decret 56/2016, del 12 de febrer passat, relatiu a l'eficiència energètica i que transposa la directiva de la UE 2012/27/UE no només ha arribat tard, sinó que ha estat decebedor, en concernir bàsicament les grans empreses i no definir un model clar d'estalvi per a les comercialitzadores d'energia.

La mesura fonamental de la nova normativa és l'obligatorietat de passar una auditoria energètica per a les empreses de més de 250 treballadors, independentment de les vendes, o les que la seva facturació excedeixi els 50 milions.

Segons Pep Salas, soci fundador de l'empresa d'eficiència Enerbyte, “s'ha seguit el patró de sempre, és a dir, dilatar l'adopció de la norma europea i quan es fa, reduir-ne l'impacte”. I ho rebla: “Només parlar de la gran empresa no té sentit, ja que justament són les grans empreses les que fa anys que despleguen una estratègia d'eficiència, ja han optimitzat el seu consum.” I no s'ha de perdre de vista, com avisa Salas, que “la situació d'interinitat del govern central, amb diversos partits assegurant que canviaran la norma, crea un estat d'inseguretat jurídica”. Inseguretat o contradicció, ja que aquest RD entra en contradicció amb l'anterior d'autoconsum, ja que accepta que un edifici de consum d'energia gairebé nul pugui assolir aquest nivell màxim d'eficiència amb fonts renovables produïdes in situ, tot apuntant a l'autoconsum de l'excedent per a, per exemple, cada veí d'una comunitat, cosa que prohibeix expressament el decret d'autoconsum. La nova eina normativa tampoc gosa aventurar com es farà la transició per assolir l'objectiu que el 2020 els edificis tinguin un consum energètic gairebé nul. La llei tampoc no inclou el que hauria suposat un gran estímul per esperonar l'eficiència en el sector residencial, i que és facilitar l'accés dels ciutadans a les dades dels comptadors digitals. La sensació d'oportunitat perduda es palesa quan s'observa que l'RD no inclou una mesura semblant als white certificates que s'estan implantant a diversos països europeus, documents que acrediten que les comercialitzadores d'energia estan realitzant projectes d'eficiència per obtenir un nivell determinat d'estalvi, en un termini de temps convingut. En el cas espanyol, posar en pràctica un sistema de “certificats blancs” permetria assolir, segons algunes estimacions, un 1,5% d'estalvi anual, és a dir, un 10,5% fins al 2020. “La directiva establia aquestes mesures compensatòries perquè les comercialitzadores no fossin penalitzades amb un impost, com el que paguen aquí al Fondo Nacional de Eficiencia Energética, i que sense contrapartida només serveix per mantenir l'estructura de l'Institut per a la Diversificació i Estalvi d'Energia (IDAE).” Les grans elèctriques ja han fet saber el seu disgust per no gaudir de l'opció d'aplicar mesures compensatòries. Comptat i debatut, els 216,7 milions d'euros que les elèctriques aporten al fons “són diners que no reverteixen en serveis d'eficiència”. Val a dir que, tal com ha passat als EUA, el sector d'empreses que es dediquen a l'eficiència podria haver crescut a redós dels white certificates, ja que les elèctriques haurien recorregut al coneixement d'aquestes empreses per avançar en eficiència. Estem parlant d'un sector que genera un negoci a Catalunya de 1.800-2.500 milions d'euros, ocupa 11.000 treballadors i garanteix que per cada euro invertit, en retornen 1,85.

Des de la presidència del Clúster d'Eficiència Energètica de Catalunya (CEEC), Albert Mitjà creu que “tot i que la transposició es fa tres anys i mig més tard, és positiu que finalment s'hagi concretat, perquè obliga les empreses a prendre consciència”. Tot i això, “s'ha de fer ben fet, les auditories energètiques no poden ser només complir amb l'expedient, les empreses no ho han de veure com una forma de fiscalitzar-les, sinó com una oportunitat de ser més competitives”. Perquè l'auditoria no sigui paper mullat, Mitjà proposa que hi hagi un seguiment de quatre anys de la gestió energètica que fa l'empresa, i creu que la legislació hauria d'estipular que obligatòriament l'empresa mantingués la figura del gestor energètic, el qual, entre altres responsabilitats, “hauria de dissenyar uns indicadors d'energia de les empreses perquè els usuaris prenguessin consciència”. Fins a un cert punt, Mitjà comprèn que calia començar a desplegar l'eficiència per la gran empresa: “Si la norma s'hagués generalitzat més, potser per a moltes pimes els hauria suposat un cost més. Cal anar de mica en mica, tot i que sempre s'amortitzen aquests costos.” També es plany de l'oportunitat perduda amb els white certificates: “Si s'haguessin instaurat, haurien permès crear un segon mercat d'eficiència energètica que impulsaria tot el sector, com s'ha esdevingut a Itàlia.” Les empreses de serveis d'eficiència s'estan abocant a la indústria, “mentre que entrar en el món dels serveis està costant més”. Pel que fa a l'edificació residencial, “encara és difícil la penetració de l'eficiència, perquè el promotor ho veu com un sobrecost que no vol repercutir. En tot cas, han millorat molt els estàndards en, per exemple, calderes, però caldria anar més enllà en climatització o tancaments”. Durant la crisi, no tot ha estat temps perdut: “Molts constructors s'han posat al dia, i molts municipis han fet grans avenços per tenir un enllumenat públic de menys despesa energètica.” En aquests moments hi ha una dicotomia en el sector: d'una banda tenim un model en què l'actor és una gran empresa de serveis energètics, multinacional, que fa la inversió i executa el projecte a les instal·lacions del seu client, al qual després li vendrà l'energia útil, quilocalories de fred i calor durant un període determinat. En l'altre model, el de contractes d'energy performance contracting, és el client que contracta l'empresa de serveis energètics qui fa les inversions que li han de garantir en els seus rebuts un estalvi determinat, i si no es compleix, l'empresa de serveis energètics haurà de pagar la diferència.

Una fiscalitat més ben orientada

Com reconeix la directora de l'ICAEN, Assumpta Farran, per a l'administració pública la millor via per avançar en eficiència és la coinversió, que ja va ser assajada per la Generalitat a principi dels noranta en projectes de cogeneració, i per això cal tanmateix múscul financer: “Per afrontar el finançament de polítiques d'eficiència energètica hauríem de prendre'ns ben seriosament la fiscalitat ambiental, que si es fa pagar qui contamina, el que es recapti reverteixi directament en polítiques d'eficiència.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.