Gran angular

El corredor mediterrani va del blau al gris fosc

La línia ha anat augmentant el temps de viatge i ara les obres de desdoblament són altament qüestionades

Haver arribat on som ara és motiu
de vergonya col·lectiva

Divendres 2 d'abril al comboi que va de Barcelona a Xàtiva, un dels 14 que travessen a diari el corredor mediterrani. El trajecte vora el mar és bucòlic, el sol va ponent-se i el mar passa d'un blau marí a un color gris. Més o menys és la mateixa transformació que han sentit molts usuaris d'aquesta línia, que han acabat grisos per no dir negres de les repetides inconveniències que han anat patint. De l'hora prevista d'arribada, a les 19,30, l'hora real serà les 20,30. Motius tècnics, diuen per l'altaveu. Com a contrapartida, pensa l'usuària, segons el compromís de puntualitat de Renfe amb un retard de 60 minuts, es retorna el 100% del cost del bitllet. No està malament, per compensar, un viatge amb tota la família i de més de cinc hores de durada. Però no!, oh, una altra sorpresa!! El retard no és exacte, l'ordinador dels serveis d'atenció a viatger no registra cap incident per a devolucions perquè no va arribar amb 60 minuts de retard sinó amb 59. Apa.

És la crònica d'una experiència personal, per destacar-ne una, en una línia marcada pels despropòsits. Els retards han estat una tònica massa habitual en el trajecte, que s'han accentuat en els darrer any arran de les obres de desdoblament del tram Vandellòs- Tarragona. Quan es va inaugurar (l'any que ve en farà vint) asseguraven que el corredor mediterrani uniria Barcelona amb València amb dues hores i 45 minuts, però avui el més habitual és fer-ho en 3 hores i 30 minuts.

Segons dades de Renfe, aquest és un dels eixos (fins Alacant) més congestionats de la companyia ferroviària, ja que a més de compartir línies diferents en el mateix corredor: alta velocitat, línia convencional i línia de mercaderies, té la particularitat que encara avui manté un tram amb via única. Concretament el tros que va de Tarragona a Vandellòs. Actualment suposa un important coll d'ampolla, ja que és l'únic tram entre València i la frontera francesa en via única, i tenint en compte la confluència de rodalies, llarga distància i mercaderies, qualsevol incident en aquest tram paralitza la línia. Aquesta via única ja té, però, data de defunció ja que les obres de desdoblament estan construint una nova variant que s'espera que estigui acabada l'any 2017, la qual cosa suposarà, segons fonts d'Adif, una reducció en el temps de viatge per ferrocarril entre Barcelona i València de 2 hores i 30 minuts. “Crec que és motiu de vergonya col·lectiva que haguem hagut d'arribar fins a l'any 2017 perquè s'eliminés la via única en el corredor mediterrani”, explica el cap del servei d'Estudis d'Infraestructures de la Cambra de Comerç de Barcelona, Cristian Bardají.

Per la seva banda, Ricard Riol, que presideix l'Associació per a la Promoció del Transport Públic, una entitat sense ànim de lucre queu defensa la mobilitat més sostenible, creu que aquesta línia ha anat empitjorant en temps de viatge, cosa que ha permès que les xifres de demanda es mantinguin planes i no aconsegueixin incrementar-les. I es mostra molt crític amb la manera com s'ha fet el desdoblament. “Farà reduir considerablement els usuaris potencials i ja ho hem vist en altres ocasions, com va passar a Tortosa”, explica Riol.

Fora.

Les obres del desdoblament deixen fora del corredor l'estació de Tarragona i Salou, en el primer cas es traslladen fora del nuclis urbà, en concret, a l'estació del Camp de Tarragona. “És molt greu, es perden quasi 500.000 usuaris potencials. S'hagués hagut de fer un enllaç com a Lleida”, diu Riol.

Amb aquests càlculs costa de veure el futur d'aquest corredor d'un altre color que no sigui el gris fosc.

19 anys en xifres

El 16 de juny de l'any 1997 es va inaugurar el servei Euromed, el primer servei comercial a 200 km/h sobre ample de via ibèric. Aleshores el trànsit de viatgers de llarga distància era 482.000 i només en quatre anys es va doblar el nombre d'usuaris.

Des d'aleshores la xifra es va mantenir per sobre dels 800.000. La qual cosa suposa quasi el 40% dels viatges de llarga distància que té ara com ara Renfe a tot l'Estat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.