Impacte econòmic de l'acció exterior
Catalunya i l'acció exterior de la Generalitat demostren que amb molt pocs recursos estan aconseguint uns resultats econòmics espectaculars. Vegem algunes dades. Seguim liderant les exportacions (representen el 25,5% del total d'Espanya) i el turisme (21% del total de turistes estrangers que arriben a Espanya). Les dades d'inversió estrangera també són molt favorables. En 2015, la inversió internacional a Catalunya va créixer un 57%. En aquest any va captar el 71% de les inversions en capital risc de tot l'Estat espanyol. I, recentment, el FDI Financial Times ha destacat que som la millor regió del sud d'Europa per a la inversió estrangera. I dia a dia, anem veient que empreses com Tesla, Amazon, Volkswagen, etcètera, comuniquen la seva decisió d'instal·lar aquí seus i altres inversions. Per tant, la dimensió internacional de l'economia catalana avança a un ritme molt important. Això és el resultat de molta feina feta per la Generalitat a través de les delegacions del Govern a l'exterior, ACCIÓ i l'Agència Catalana de Turisme, entre d'altres organismes, i també les empreses i institucions com cambres i gremis.
Per tal d'avaluar l'eficiència, podem comparar els resultats amb els costos. Segons el Tribunal de Cuentas espanyol, entre 2011 i 2014 Catalunya va gastar en política exterior 202 milions d'euros (Andalusia en va gastar 499 i el País Basc, 242). Cal recordar que, el 2015, les exportacions d'Andalusia varen ser de 25.024 milions d'euros, mentre que al País Basc varen ser de 22.021 milions i a Catalunya, de 68.839 milions. La despesa en acció exterior inclou també les delegacions del govern a l'exterior (les famoses ambaixades) que el 2015 van disposar de 44 treballadors i un cost total inferior a 5 milions d'euros. Com a referència podem recordar que el Ministerio de Asuntos Exteriores y Cooperación espanyol, que lògicament està a tot el món i amb moltes més competències, disposa d'un total de 5.631 treballadors.
Aquestes dades posen de relleu que l'acció exterior catalana està donant molt bons fruits i amb un pressupost molt reduït. Atesa la importància de la internacionalització per a l'economia i el benestar de la població cal seguir amb la bona feina i augmentar el pressupost per arribar més lluny.