Opinió

Estratègies antiboicot

El boicot contra empreses catalanes ha existit sempre. Algun cop ja he recordat que fa més de quaranta anys viatjant per Castella vaig llegir una pintada en un mur que deia: “No compréis productos catalanes”. Però a partir del 2005 amb la discussió del nou Estatut, i ara més recentment amb el referèndum i la declaració d’independència, la intensitat del boicot ha augmentat. No perdem de vista que també hi ha empreses catalanes que treuen profit de l’embolic atraient nous consumidors que no volen comprar a empreses que treuen la seu de Catalunya. A d’altres el boicot no els afecta, ja sigui perquè la major part de les seves vendes les fan a Catalunya, o bé són empreses molt internacionalitzades. Però sí que hi ha empreses a les quals afecta negativament el boicot que reben de la resta d’Espanya. Per això, és útil recordar estratègies d’èxit per superar el boicot.

Hi ha accions comercials que busquen la substitució del mercat espanyol pel mercat internacional. Com a exemple, podem citar el cas d’una empresa agroalimentària que l’any 2006 va veure cancel·lades les comandes de la resta d’Espanya i, actualment, les seves vendes es concentren a Catalunya i als mercats internacionals. Un altre empresari em deia aquesta setmana: “A nosaltres no ens preocupa el boicot. Fem un bon producte i el venem a més de 90 països.”

D’altres han obert una nova filial en una altra ciutat espanyola per canalitzar les seves operacions a la resta d’Espanya. Una variant es vendre a través d’una joint venture amb una societat no catalana. També hi ha casos, sobretot de productes dirigits al consumidor final, en què s’utilitzen noves marques comercials per eludir el boicot. Es tracta d’adoptar mesures que permetin afrontar un repte que no es gens fàcil: l’art d’aconseguir ser locals, globalment, i també a Espanya.

Com que és molt possible que el boicot segueixi, la clau és seguir sent molt competitius en producte, preu i servei. I adoptar estratègies que permetin seguir avançant i, al mateix temps, no perdre els orígens. Tot i que es més fàcil dir-ho que fer-ho, i a més depèn molt del sector en què opera l’empresa, el repte dels directius és transformar les amenaces en oportunitats i així seguir generant valor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.