Els contractistes cobraran abans gràcies a una nova llei
El dret que té el contractista és que l’administració li aboni el preu convingut per la prestació realitzada en els termes establerts a la llei. No obstant això, la realitat ens demostra que són molt habituals els retards en el sector públic a l’hora de pagar, per la qual cosa la regulació del pagament del preu en la Llei de Contractes ha estat objecte de reivindicació constant per a la seva reforma per part dels contractistes. De fet, el 80% de les administracions segueix incomplint la llei 3/2004 de 29 de desembre de lluita contra la morositat.
Val la pena assenyalar que a l’apartat 4 de l’article 216, Pagament del preu, del text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic (TRLCSP) s’estableix que l’administració tindrà l’obligació d’abonar el preu dins dels trenta dies següents a la data d’aprovació de les certificacions d’obra o dels documents que acreditin la conformitat amb el que es disposa en el contracte dels bens lliurats o serveis prestats. Ara bé, la problemàtica dels dilatats terminis de pagament que imposen les administracions als seus contractistes va sorgir amb la polèmica reforma del 2013 de l’apartat 4 de l’article 216, Pagament del preu, del TRLCSP. Abans de la reforma, la norma establia que l’administració tenia l’obligació d’abonar el preu dins dels 30 dies següents a la data de l’expedició de les certificacions d’obres o dels documents que acreditin la realització del contracte. La reforma va substituir el grup sintàctic nominal “data de l’expedició” pel de “data d’aprovació”, canvi que va permetre allargar notablement el termini de pagament.
El còmput del termini.
S’ha de tenir present que l’excepció s’ha convertit en la regla i és molt usual que, gràcies al presumpte acord, els pagaments de les administracions es demorin bastant més enllà dels 60 dies. En conseqüència, l’administració espanyola és una de les que paguen més tard a tota la Unió Europea; circumstància que drena la tresoreria dels contractistes i, així, llasta la competitivitat i frena la bona marxa de l’economia.
Ara bé, el text de la nova Llei de Contractes del Sector Públic, pel qual es traslladen a l’ordenament jurídic les directives del Parlament Europeu i del Consell de 26 de febrer de 2014 sobre contractació pública –llei que va ser aprovada pel Congrés el 19 d’octubre– millora considerablement les condicions de cobrament dels contractistes i dels subcontractistes. La nova llei manté que l’administració tindrà l’obligació d’abonar el preu dins dels 30 dies següents a la data d’aprovació de les certificacions d’obra o dels documents; no obstant això, modifica la norma existent fins ara, que donava potestat a les administracions per pactar amb el contractista un termini per a l’aprovació i estableix que s’hauran d’aprovar les certificacions d’obra o els documents que acreditin la conformitat, segons el que es disposa en el contracte, dels bens lliurats o dels serveis prestats dins dels 30 dies següents al lliurament efectiu dels bens o prestació del servei. Aquesta modificació reduirà el termini de pagament del sector públic a 60 dies com a màxim; o sigui, el pagament haurà de realitzar-se en els 30 dies següent a la data d’aprovació i aquesta haurà de fer-se com a màxim als 30 dies del lliurament dels bens. En conseqüència, el projecte de llei elimina tota possibilitat al fet que l’administració pugui acollir-se a alguna excepció legal i no tindrà justificació ni viarany legal per no pagar en el termini màxim de 60 dies.
Així mateix, els contractistes hauran de pagar als subcontractistes com a màxim a 60 dies, explicats des de la data en què té lloc l’acceptació dels bens o serveis, que haurà d’efectuar-se en un termini màxim de trenta dies des del lliurament dels bens o la prestació del servei. Igualment, la gran novetat de la nova llei és la possibilitat de pagament directe de l’administració pública als subcontractistes.