Construeix un equip directiu eficaç amb tres preguntes (2)
En una reunió amb els dos socis i administradors d’una empresa de serveis d’enginyeria de Barcelona, em traslladaven aquesta preocupació. Malgrat que creixien de manera saludable, amb bons clients i un bon equip, sentien que el pes de l’empresa descansava sobre d’ells, per la qual cosa ni gaudien de la vida que voldrien (hores de son, família, caps de setmana, vacances…) ni l’empresa podia absorbir més creixement. De fet, feia poc que havien hagut de dir que no a un potencial client molt bo perquè no podien absorbir la feina que comportava, ja no al nivell més tècnic i de suport, sinó al nivell intermedi, on dos dels sis caps de projecte havien marxat i ara tocava substituir-los. La substitució d’aquests, doncs, aturava els plans de creixement i millora de la qualitat de vida dels empresaris, ja que comportava encara més pes sobre ells mentre formaven els nous treballadors.
L’èxit de qualsevol empresa, però amb més èmfasi a la familiar, es basa en la confecció d’un equip directiu eficaç, que treballi en sintonia amb l’estratègia definida per l’empresari, amb vista a implementar-la amb èxit. Un grup de persones que, des d’un segon nivell, ajudin l’empresa a definir objectius, prendre decisions i implementar allò decidit, a més de respondre als resultats que ells mateixos promouen. D’aquesta manera, una empresa que, fins llavors, podia créixer a raó d’un 5-10 per cent anual, podia marcar objectius del 30-50 per cent, millorant alhora la vida dels seus socis, directors generals, equip i clients. Això, que en un principi els semblava no només impossible sinó poc desitjable (perquè hi veien més estrès), ara era un objectiu ambiciós pel qual lluitar. Només faltava saber com construir-lo, i per això, com faig sovint, vaig ajudar-los a definir tres preguntes que els permetés crear l’equip directiu eficaç.
Definició d’estratègia.
En segon lloc, l’equip directiu eficaç ha de ser capaç de decidir. Això vol dir que ha de gaudir d’autonomia suficient per prendre decisions, sense dependre de la direcció general. Aquesta autonomia, l’haurà d’exercir en base a uns principis marcats prèviament i, sobretot, amb la deguda assumpció de responsabilitats per les seves decisions i els seus resultats. En aquest cas, ha de crear l’organització necessària per a la implementació de l’estratègia, i ho ha de fer actuant, i no reaccionant. Si un directiu es dedica a reaccionar a tot allò que li passa, serà un desastre a llarg termini, ja que la reacció només farà que alimentar la situació actual en base a resoldre problemes o afrontar reptes imposats des de fora. En canvi, si un directiu agafa les regnes i, amb l’estratègia definida i les prioritats marcades, actua constantment, innovant, prenent decisions i passant a l’acció de manera constant, podrà equivocar-se, però també podrà trencar les barreres de creixement que imposa la reacció. S’ha de demanar: “Com puc fer-ho possible?”
Per últim, un equip directiu eficaç haurà d’assegurar-se que tot allò que ha definit juntament amb la direcció i la propietat, així com els sistemes que ha preparat per fer-ho possible, es compleixin. Per això haurà de tenir una orientació molt clara a l’acció i a la delegació d’aquelles tasques que menys aportin a l’empresa. D’aquesta manera, malgrat que el directiu és el responsable de l’acció, pot tenir el temps flexible necessari per seguir alimentant l’empresa amb noves idees i objectius a assolir. S’ha de preguntar constantment: “És imprescindible que la faci jo aquesta feina?”
Amb la construcció d’un equip directiu eficaç, la propietat i la direcció general no esdevenen colls d’ampolla al creixement de l’empresa, ajuden que el seu valor augmenti de manera exponencial, si tenim en compte que una empresa que no depèn de la direcció val prop del doble que una que depèn de la mateix d’aquesta per al seu funcionament diari; i, a més, milloren la seva qualitat de vida, gràcies a més temps lliure que poden dedicar a allò que desitgin.
I tu, ja tens un equip directiu eficaç a la teva empresa?
En el pròxim número l’article tractarà sobre l’estratègia de creixement.