Opinió

Renda 2017 i tecnologia

La proposta de l’Agència no és en si una declaració, aquesta es produeix en confirmar-la nosaltres

Des del punt de vista normatiu, la campanya de la Renda 2017 no presenta cap novetat en relació amb la liquidació de l’IRPF de l’exercici anterior. Es mantenen els mateixos tipus de gravamen i no hi ha novetats respecte de despeses deduïbles, deduccions o bonificacions. Per tant, des del punt de vista jurídic i tributari la regulació de l’IRPF de 2017 és un calc de la del 2016. No obstant això, s’ha de fer referència a les novetats introduïdes en matèria de tecnologia i comunicació que, en principi, tenen com a finalitat facilitar al contribuent el compliment de les seves obligacions tributàries.

La primera novetat en aquest sentit és l’app que ha presentat l’Agència Tributària, a través de la qual es podrà presentar la declaració de l’IRPF de 2017. L’aplicació és semblant al plantejament del Renda Web. Disponible des del 15 de març per visualitzar les dades fiscals, va activar l’opció “presentar la declaració” el 4 d’abril, primer dia de campanya. La segona novetat és que desapareixen els esborranys de declaració que remetia per correu l’Agència Tributària i els missatges per SMS per obtenir el número de referència amb el qual obtenir les dades fiscals. L’Agència Tributària estrena un servei telefònic pel qual l’Agència es posarà en contacte amb el contribuent en una data i hora acordades per presentar la declaració. Podran utilitzar aquest sistema telefònic aquells contribuents que compleixin una sèrie de requisits però, en general, comprèn un ventall de ciutadans molt ampli.

Totes aquestes facilitats que l’Agència Tributària posa a la disposició del contribuent no ens han de fer oblidar que el responsable de la veracitat i l’exactitud de la declaració i l’autoliquidació corresponent segueix sent el contribuent. Així, els errors que es produeixin, mai no seran responsabilitat de l’Agència Tributària. És cada cop més fàcil anar al botó d’acceptar però els riscos per al contribuent són els mateixos.

En conseqüència, i com recomanem en cada campanya, és necessari revisar les dades que ens facilita l’Agència per modificar-les o complementar-les amb la informació que és incorrecta. El naixement d’un fill, un canvi de domicili o una subvenció (per petita que sigui) són aspectes comuns que no es recullen a la declaració i no afegir-los és la nostra responsabilitat. A més, pot fer que el resultat final sigui incorrecte o fins i tot que no ens beneficiem de desgravacions a les quals tenim dret, aconseguint així una devolució superior. La pressa per obtenir la devolució que ens proposa Hisenda no pot certificar la veracitat de la liquidació. Hem de ser conscients que la proposta de l’Agència no és en si mateixa una declaració, sinó que aquesta es produeix en confirmar-la nosaltres. En cas d’error no es podrà dir que aquesta va ser confeccionada per l’Agència Tributària (fins i tot si hem acudit als serveis presencials i telefònics). El requeriment o la sanció posterior sempre anirà al nostre càrrec sense cap responsabilitat per a l’administració.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.