Mercadona no tanca els ulls a la venda en línia i reforça el canal
Ripollet acollirà la plataforma que donarà suport a la de la Zona Franca, dedicada a l’operatiu per internet La covid-19 ha comportat més facturació, però també més inversió i despesa
L’emergència sanitària ha transformat el sector de la distribució. D’una banda, ha hagut de treballar intensament per abastir la població durant el període de confinament. De l’altra, ha implementat múltiples mesures de seguretat per garantir la salut de les persones, tant clients com treballadors. Mercadona no ha escatimat ni esforços ni inversió en les dues qüestions. “Al principi, van percebre molta incertesa i després, hem vist com el consumidor ha canviat d’hàbits”, explica Bernat Morales, director de relacions exteriors de Mercadona a Catalunya. L’alarma social que va crear l’anunci de confinament va disparar les vendes la primera setmana, que van arribar a augmentar fins a un 80%. “Es va omplir el rebost i les vendes van tornar a la normalitat”, comenta.
Recorda que, tot i l’increment en el global en vendes, els marges es van ressentir. “Les despeses van augmentar i també es va fer una gran inversió en mesures de seguretat per garantir la salut.” L’empresa va comprar milions de guants per als clients i els treballadors, mascaretes, gels hidroalcohòlics, es va dotar cada establiment d’un guàrdia de seguretat per controlar l’aforament, i l’entrada i sortida de les botigues, i també es van fer contractacions per suplir aquells treballadors en situació de risc que van fer marxar cap a casa. No s’ha aplicat cap ERTO ni s’ha rebaixat cap sou, ans al contrari: “Els 90.000 treballadors de Mercadona a l’Estat -13.580 a Catalunya–van rebre el març una gratificació del 20% del sou mensual”, explica.
“Durant el confinament més rígid vam haver de multiplicar els serveis logístics, i ho vam poder fer gràcies a l’ajut que vam tenir de tots els proveïdors.” Fa una pausa i afirma: “Tenim un sector primari brutal i una Conselleria de Comerç que ens ha donat suport en tot moment.” Assegura que mai hi va haver cap risc d’abastiment.
Les vendes en perfumeria i cosmètica van baixar, mentre que l’arrós, els llegums, la farina, els snacks i les begudes van augmentar. I també va notar un creixement la venda en línia. “És un dels canvis en els hàbits de consum. Segurament no es mantindrà el mateix nivell que hem tingut aquestes setmanes, però sí que serà superior al que teníem fins al confinament”, assegura. Mercadona va inaugurar la venda en línia el juny de l’any passat donant servei a dos barris de la ciutat. Progressivament, ha anat ampliant el radi d’acció i ara abasteix gairebé tota la ciutat i algunes localitats de l’àrea metropolitana.
“La Colmena”.
Per reforçar el canal en línia, Mercadona ha adquirit un solar a Ripollet on es construirà un altra nau que donarà suport a “la colmena”, i que se sumarà als dos centres logístics que la companyia té a Catalunya, ubicats a Abrera i Sant Sadurní d’Anoia. “No podem tancar els ulls al nou canal de venda”, rebla.
La firma, que va facturar 3.968 milions d’euros el 2019 a Catalunya, prioritza les operacions amb els productors de proximitat. “Allò de fora de l’Estat no arriba al 15% del total”, afirma. Mercadona també consta com una de les empreses on es pot tenir feina per a tota la vida. I com a bon exemple, el mateix Morales, que hi va començar a treballar amb 23 anys, al departament de fruites i verdures, a Terrassa –d’on és fill–, i que ara en té 59 i ha promocionat fins al càrrec que ostenta. “Sempre m’hi he trobat a gust. És un projecte maco i et deixen treballar.”