Economia
JOAN CARLES CALBET
President de RetailCat, Unió d’Entitats de Retail de Catalunya, i de l’Associació de Comerciants d’Electrodomèstics (ACE)
“Ara hem vist que les botigues es poden tancar abans i no passa res”
Fer uns horaris més racionals entra, també, en els objectius de la reforma horària
Joan Carles Calbet, president de RetailCat, Unió d’Entitats de Retail de Catalunya, i de l’Associació de Comerciants d’Electrodomèstics (ACE), ha aprofitat que el comerç comença a aixecar el cap després del dur confinament per la Covid-19 per posar damunt la taula el debat sobre els horaris comercials.
És un bon moment per reflexionar sobre els horaris?
Dels horaris n’hem parlat molt i no ens acabem de posar d’acord. L’última cosa proposada és que hi hauria un horari d’hivern, que es tancava a les nou de la nit, i un horari d’estiu, que es podia tancar a les deu. Això sempre crea polèmica perquè el sector de la gran distribució i el d’alimentació sempre han dit que a última hora venien molt. Nosaltres, el comerç de proximitat i més petit, per contra, sempre hem dit que es pot tancar abans de les nou.
Què ha canviat aquests mesos de confinament?
Hem estat més de dos mesos amb un canvi d’hàbits i sembla que hi pot haver un abans i un després de la Covid. Sense la pressió dels centres comercials, que encara estan tancats, hem vist que les botigues d’alimentació han estat tancant més aviat, a les set o quarts de vuit, i que no ha passat res. Encara més: han estat encantats de la vida amb aquest horari. Sempre hem parlat que a Europa les botigues tanquen més aviat i fan un horari molt més coherent i que si ho féssim aquí ens beneficiaria a tots. A més a més, a Catalunya estem engegant el projecte de la reforma horària.
Per racionalitzar els horaris.
Sí, i no només en el comerç. La reforma horària planteja un canvi d’horaris molt més racional per a tot: horaris laborals, escolars... L’objectiu és que el 2025 estiguem més a prop d’adaptar-nos a horaris més europeus. És en aquest marc que crec que també el comerç hauria de tancar abans.
El comerç de proximitat no pot competir amb les grans cadenes i centres comercials.
El fet d’ampliar més els horaris o obrir en dies festius només beneficia certs formats de comerç. Quan diuen d’obrir el diumenge, a qui beneficia? Només les grans superfícies! El comerç de carrer... molts ni obren, no els surt a compte, ni tenen personal per fer-ho!
Obrir el diumenge també beneficia les grans franquícies...
Sí, les de les zones prèmium de Barcelona, al passeig de Gràcia i al Portal de l’Àngel, sobretot. Però a les altres zones comercials no tan cèntriques no s’obre. El comerç de proximitat per obrir més hores no ven més. Mira el que ha passat a Madrid: amb tanta liberalització d’horaris s’han carregat el petit comerç. Al centre de Madrid no hi ha comerç, nomes souvenirs.
Però cada vegada que Catalunya amb una llei ha intentat acotar horaris i protegir el comerç de proximitat i un model propi, des de Madrid s’ha impugnat.
Sempre ha estat així, però jo ara, encetant novament aquest debat, no parlo de cap llei. Parlo de tornar a parlar de racionalitzar horaris dintre del projecte de reforma horària. I ho dic perquè crec que, amb la pandèmia i amb el reinici de l’activitat, hem vist que és possible tancar més aviat. Fins i tot el sector de l’alimentació, que històricament era el que volia tancar més tard, ara ha vist que tanca a les vuit i està venent més que mai. En la racionalització dels horaris, hi estem d’acord bona part del petit i mitjà comerç.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.