Educació

Un pla estudiarà l’evolució de la Covid-19 en 50 escoles

Les “escoles sentinella” es triaran mitjançant criteris epidemiològics, organitzatius, estructurals i territorials

Seran monitorades i amb la seva anàlisi es podran planificar mesures sanitàries

Cinquanta escoles catalanes, que seran triades “mitjançant criteris epidemiològics, organitzatius, estructurals i territorials”, seran monitorades durant dos cursos per estudiar l’evolució de la Covid-19. Aquestes escoles, anomenades escoles sentinella, seran un laboratori on s’estudiarà des de la salut dels alumnes i docents (a partir de cribratges regulars) fins a l’estructura dels espais, passant per les qüestions determinants sobre la realitat social que representen els alumnes. Per exemple, es pretén determinar quin impacte té el fet que els espais escolars es ventilin d’una o altra forma o quines característiques comparteixen part dels menors que es puguin infectar. Les escoles que participin en aquest projecte seran voluntàries ja que és un estudi que ocuparà temps i partirà de la col·laboració activa de tots els membres.

Ajuda a la planificació

Les dades que vagin sortint es podran extrapolar “al conjunt de la població escolar” i seran una base per “construir evidència científica”. S’afegiran a altres estudis que ja s’estan fent sobre la transmissió del virus entre menors i de menors a adults, i ajudaran a avaluar si funcionen els protocols establerts a les escoles o si cal fer modificacions. Els resultats permetran fer estimacions i descriure l’evolució de la infecció en diferents àmbits i situacions i seran importants de cara a la previsió i planificació sanitària.

El projecte d’escoles sentinella –que és paral·lel a la realització massiva de tests als centres educatius, que comencen el 15 de setembre– el van anunciar ahir en una roda de premsa la consellera de Salut, Alba Vergés, i el conseller d’Educació, Josep Bargalló, amb el director general de Recerca i Innovació, Robert Fabregat, i el director del Centre d’Estudis Epidemiològics sobre les Infeccions de Transmissió Sexual i Sida de Catalunya (Ceeiscat), Jordi Casabona. El projecte es farà en col·laboració amb l’hospital Vall d’Hebron, l’hospital Sant Joan de Déu i ISGlobal.

La consellera Alba Vergés va recordar la importància d’estudiar el coronavirus a les escoles i els alumnes en el seu hàbitat (amb l’anàlisi de grups relativament petits es pot saber què li passa a una població molt més gran), i va recordar que el 70% dels brots per coronavirus avui són entre familiars; per això ahir va tornar a insistir en la importància que, a deu dies de començar l’escola, la població redueixi al màxim les trobades amb altres persones i les activitats. Vergés va avisar que un cop arrenqui el curs escolar hi haurà “molts casos i moltes sospites” de positius de Covid-19 entre els alumnes, de manera que va destacar que l’important no serà el nombre d’infectats que es detectin sinó “veure si funcionen els protocols preparats per a aquestes eventualitats”.

Classe confinada a Igualada

D’altra banda, una classe de parvulari de l’Escola Mare del Diví Pastor d’Igualada va haver de ser confinada ahir després que un dels alumnes donés positiu en la prova de la Covid-19. Segons van confirmar fonts municipals, un dels infants tenia febre, motiu pel qual va ser traslladat al CAP de referència del centre escolar, on li van fer la PCR. En donar positiu es va activar el protocol establert i es van confinar als seus domicilis tots els alumnes de la classe i els professors que havien estat en contacte amb el grup. Segons Salut, a l’aula l’alumne hauria estat en contacte “estret” amb set companys i tres educadores, als quals s’ha fet la PCR i, segons es va saber ahir a última hora, van donar negatiu.

La població sentinella serveix per analitzar en grups petits el que li passa a una població gran
Jordi Casabona
director del CEEISCAT
El pla permetrà fer un seguiment del curs de la pandèmia en l’entorn dels centres educatius
Alba Vergés
consellera de salut
L’escola serà el lloc més segur per als nostres infants i joves després de casa
Josep Bargalló
Conseller d’educació

Ustec explora la convocatòria d’una vaga sostinguda

Rosa M. Bravo

El sindicat Ustec-STEs està valorant amb la resta de sindicats i el professorat la convocatòria d’una vaga que no es limiti a un únic dia sinó que sigui sostinguda en el temps. Així ho va declarar ahir el portaveu del sindicat, Ramon Font, a l’Agència Catalana de Notícies, que va avançar que per tirar endavant una vaga “cal unitat sindical, un bloc de vaguistes important i uns objectius compartits”. “Estem explorant si aquestes tres coses són possibles”, va avançar el portaveu. El sindicat considera que les mesures de seguretat no es podran complir als centres educatius, sobretot les relatives a la distància interpersonal, amb les ràtios actuals. Ustec-STEs insisteix en la necessitat de reduir el nombre d’alumnes per aula a 10 a infantil i a 15 a la resta de nivells. El sindicat alerta que l’augment dels contagis a les escoles repercutirà en la societat i que per això caldria invertir els 1.700 milions d’euros que caldrien per contractar els 40.000 mestres i professors necessaris per reduir ràtios i que ara són a la borsa de treball del personal docent.

Pel que fa al professorat, han estat declarats vulnerables 1.700 dels més de 12.000 que al juny van declarar ser-ho. Font no descarta una allau de baixes perquè hi ha personal que no ha estat avaluat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.