Empreses

Educa Borras dispara les vendes de puzles per la covid-19

La firma de jocs educatius ha crescut a partir dels confinaments i també ha accelerat les xifres de l’exportació

L’any 2018, Educa Borras va comprar l’empresa Ninco, que té la seu a Ibi, (Alacant)

El fabricant de jocs educatius i puzles Educa Borras preveu tancar l’any amb un increment d’entre el 17 i el 20% de la facturació per l’augment de vendes de jocs de taula i sobretot puzles, coincidint amb l’arribada del coronavirus. L’any passat la facturació va ser de 30 milions d’euros, i enguany preveuen que superi els 35 milions. Aquest augment de les vendes de l’empresa de Sant Quirze del Vallès (Vallès Occidental) també s’està duent a terme en la majoria de mercats internacionals on té presència. Precisament, un dels objectiu de l’empresa catalana és potenciar les exportacions i no descarta la compra d’alguna empresa fora de l’Estat espanyol “si es presenta una bona oportunitat”.

“Tenim la sort que els puzles i els jocs de taula i educatius són el nostre fort”, explica Florenci Verbon, director general d’Educa Borras, que afegeix que “s’han disparat les vendes dels puzles de més de 500 peces, que vol dir que els gaudeixen no només els més joves, sinó també tota la família”. Cal dir que els puzles representen el 20% del negoci d’Educa Borras.

Tot i així, la fàbrica vallesana tindria encara una capacitat per augmentar la producció en més d’un 20%. El director general assegura que els increments de vendes s’estan duent a terme a la majoria dels setanta països on arriben els seus productes. L’única línia que ha caigut és la referent als col·leccionables, que ha disminuït pel fet que “hi ha menys persones fora de casa”, afirma Verbon.

Una de les estratègies d’Educa Borras és potenciar la presència en els mercats internacionals. L’any 2015, el 40% de les vendes es feien a l’exterior; en l’actualitat, aquesta xifra se situa entre el 50 i el 52%. Fonts de l’empresa asseguren que la previsió és “arribar al 60% el 2022”.

França, Portugal i Bèlgica són els països que lideren les exportacions de jocs educatius de la firma del Vallès. Florenci Verbon posa com a exemple el mercat francès, on aquest tipus de jocs suposen tres vegades més de negoci que a l’Estat espanyol, tot i que la seva població no és tres cops superior a la d’aquí. L’exportació a la resta de països del continent americà, Turquia, Israel, els països nòrdics i a la mateixa Xina, es gestiona des d’un equip de professionals situat a la seu de l’empresa catalana.

Educa Borras té vocació de creixement. Per això va adquirir l’empresa Ninco, situada a Ibi (Alacant) el 2018, que està especialitzada en joguines de radiocontrol i productes amb rodes, així com avions, drons i vaixells.

El 2011 ja havia comprat la Fábrica de Juguetes, ubicada a la mateixa població del País Valencià. Fundada el 1972, dissenya, crea i distribueix joguines fiables i innovadores. Aquesta empresa fa productes d’imitació, d’exteriors, esportius i de dibuix i aprenentatge. També distribueix grans marques i llicencies internacionals, com els circuits i cotxes de slots en base a llicències internacionals com World Rally Championship (WRC) de la FIA o Hot Wheels de Mattel i distribueix els jocs de construccions K’nex. La major part de la fabricació dels seus productes es fa a la Xina.

A mitjà termini, la firma catalana no descarta l’adquisició d’una nova empresa. Si es produís, “el més raonable seria fer-ho en els mercats exteriors, concretament en un país europeu”.

Educa Borras neix el 2001 fruit de la fusió de l’empresa Borras Plana, de Mataró, i Educa Sellent. Va ser una operació impulsada pels executius de les dues companyies, que van veure la complementarietat dels dos negocis. Borras Plana té el seu origen el 1894 i s’havia especialitzat a comprar llicències de jocs de taula a companyies nord-americanes per comercialitzar-los a l’Estat espanyol; no tenia fàbriques i subcontractava la producció. Per la seva banda, Educa s’havia creat el 1967 plenament internacionalitzada; el negoci estava centrat en bona part en els jocs educatius per a infants i tot ho produïa a la planta de Sant Quirze. En els dos casos, havien tingut un moment de glòria, però havien arribat a un punt que necessitaven guanyar dimensió per fer front als reptes del mercat.

En l’actualitat, Educa Borras manté la direcció, el departament de màrqueting, comercial, el centre d’R+D i la fàbrica a les instal·lacions de Sant Quirze del Vallès. Des de la seu catalana es donen la major part de serveis a les dues plantes d’Ibi.

EDUCA BORRAS

Facturació
35 M€
Treballadors
175
Any de fundació
1894
L’origen del grup data del 1894, quan Borras va iniciar l’activitat a Mataró. El 2001 es va fusionar amb la firma Educa, nascuda el 1967 a Sabadell. En l’actualitat, el grup dona feina a 175 treballadors, dels quals 135 són a Sant Quirze i la resta a les plantes d’Ibi (Alacant).
forta estacionalització

El 80% de les vendes, al Nadal

El sector de la joguina se la juga en pocs dies. De fet, les setmanes més eufòriques són les que van de Nadal fins als dies previs a la festivitat de Reis. Concretament, entre Nadal i Reis es concentra el 80% de la facturació. És més, “en quatre dies, entre el 2 i el 5 de gener, les vendes de les joguines representen el 13% de tot l’any”, explica Florenci Verbon, director general d’Educa Borras i vicepresident de l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ). Un dels seus objectius és la desestacionalització.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.