Empreses

Myrga, amb lletres daurades

La llegendària marca de calendaris i agendes impulsa les vendes del grup Edicromo, que la va adquirir el 2015

L’aposta de creixement són els articles d’empresa personalitzats

Malgrat la irrupció de les eines digitals d’organització i gestió de la feina, no són pocs els particulars i les empreses que mantenen l’hàbit de renovar cada any les seves agendes i calendaris de paper. Entre tota l’oferta d’aquests productes de papereria, la marca centenària Myrga és tot un referent. El seus calendaris de bloc, els petits de sobretaula o els més grans de paret, i els dietaris de tapa dura, disseny clàssic i estampats en or, continuen sent, moltes dècades després de la seva invenció, objectes preuats que gaudeixen d’una clientela incondicional. També entre les noves generacions, que l’empresa Edicromo, propietària de Myrga intenta mimar amb un servei de detallista.

És un matí de mitjans de març, i a la seu del carrer Crom de l’Hospitalet de Llobregat es respira una calma aparent. El magatzem, que abans de la campanya de Nadal havia estat ple a vesar de material pel canvi d’any, ara està mig buit i als palets reposen els pocs calendaris, dietaris i agendes del 2021 que no s’han venut i que ja difícilment es vendran: “Fas una previsió, però mai saps quants n’acabes venent”, diu Ariadna Cotén, gerent i segona generació de l’empresa familiar. És el moment d’agafar embranzida per a la segona punta d’activitat de l’any: l’època de les primeres comunions. L’altra pota del negoci són els missals, les invitacions i els llibres de record de la celebració, que l’any passat, sense comunions per la covid, o no van sortir de la nau o van ser retornats. Acaben de rebre la comanda d’uns grans magatzems que és un bon indici que la campanya s’anima.

Mentrestant, es treballa en els dissenys d’agendes que formaran part dels catàlegs per a noves temporades. Sobre la taula de la sala de reunions hi ha mostres de nous materials: “El mercat demana productes ecològics, reciclats i reciclables i estem abandonant els plàstics.” Cotén explica que tots els treballadors participen en aquestes decisions, però també en les operatives i estratègiques: “És un estil de direcció col·lectiva que té en compte tots els departaments, també magatzem”, assegura.

Ariadna Cotén es va incorporar a la direcció el 1998. Va ser de manera imprevista per la desaparició sobtada del seu pare, César Cotén, que havia fundat Edicromo el 1972. Inicialment, es tractava d’una editorial que competia en tres mercats ben diferents: el de les targetes de felicitació (Nadal, aniversaris, comunions, etc.), el de les làmines decoratives per a la llar i el dels llibres infantils. Amb el pas dels anys, el negoci de les targetes es va consolidar sobretot gràcies a l’exportació. Itàlia, Holanda, Portugal, Suïssa i França (on tenen molta tradició les targetes de defunció i condolença) s’han convertit en mercats destacats d’Edicromo. En canvi, les làmines es van abandonar, de la mateixa manera que els llibres per a la quitxalla, que, no obstant això, van permetre descobrir la veta de mercat dels articles de primera comunió.

La competència asiàtica i el descens del mercat de les celebracions religioses a partir del 2008, van significar una prova de foc per a la supervivència de l’empresa. Aleshores, el 2015 va sorgir l’oportunitat de comprar la marca Myrga, nascuda el 1898 al Poblenou de Barcelona. El nom procedeix de Talleres Gráficos MYR Gilabert, que encara es pot llegir a l’edifici històric del carrer Salvà. Problemes econòmics i d’herències van posar fi a l’empresa però no a la marca, que va ser adquirida per Simancas, un del principals fabricants d’agendes de l’Estat, que més recentment també ha acabat tancat, de manera que la propietat de la llegendària marca ha tornat a Catalunya gràcies a Edicromo.

Actualment, Myrga suposa un 65% de la facturació del grup. Sobre la base del producte tradicional, la gamma de Myrga ha evolucionat amb un ampli ventall d’articles, entre els quals destaquen els adreçats a les empreses, que es poden personalitzar o dissenyar completament a mida.

Per arribar al client particular i al corporatiu, Edicromo utilitza tots els canals possibles: des de la venda directa en línia, fins a la minorista a través de papereries i botigues de material d’escriptori, la majorista o a través d’intermediaris; “No volem renunciar a cap canal”, subratlla Cotén.

A la seu social de l’Hospitalet, una nau de 900 m² en propietat, es fan les feines editorials, de disseny, administratives, d’emmagatzematge i d’expedició. L’enquadernació es fa en un petit taller del grup que està a Badalona, mentre que la impressió se subcontracta a tres impremtes: “El fet de no tenir màquines ha estat clau per a la nostra supervivència perquè ens fa àgils”, reconeix. Dit això, també és important controlar totes les fases del producte que es fa tot a Catalunya.

L’exportació suposa el 10% de les vendes. Bàsicament són les targetes que van cap a Europa i els articles de comunions que van cap a l’Amèrica Llatina.

Com ja s’ha dit, la covid ha significat un revés important. La facturació que estava en 2 milions d’euros va caure fins a 1,7 milions el 2020, tot i que va ser una oportunitat per augmentar la cartera de clients i per fidelitzar els habituals a través del servei postvenda. I també per reflexionar sobre el futur. S’ha reforçat el departament comercial per fer créixer el mercat del producte a mida per a empreses i institucions.

GRUP EDICROMO

Facturació
1,7 M€
Treballadors
23
Any de fundació
1972
Els principals responsables de l’empresa són dones, des de la gerència fins a la direcció administrativa i la de magatzem. Ariadna Cotén pensa que confereix un estil de gestionar l’empresa diferent en un sector molt masculí. El famós calendari de bloc que sovint identifica el parquet de la Borsa de Madrid és de Myrga.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.