Emprenedors

Tecnologia catalana en teledetecció

Geokinesia és una ‘start-up’ nascuda del programa The Collider, del MWC

La firma vol facturar en cinc anys 5 milions d’euros

L’start-up Geokinesia és un bon exemple de com és possible convertir la recerca científica en un producte que arribi al mercat global. De manera que, a més de tenir un potencial de negoci per als emprenedors, retorni valor a la societat. Nascuda el juliol passat, Geokinesia va començar a comercialitzar en pocs mesos una tecnologia en què treballaven des de feia anys científics del Centre Tecnològic de Telecomunicacions de Catalunya (CTTC), que pertany al sistema CERCA de la Generalitat de Catalunya.

La tecnologia coneguda com INSAR permet a través de la teledetecció espacial, identificar el comportament del terreny amb precisió mil·limètrica i històrica. Unes dades que es converteixen en essencials per a sectors com la mineria, el gas, el petroli, la construcció i l’enginyeria civil. Disposar d’aquesta informació pot fer més eficient el sector miner, però també salvar vides. Permet identificar l’estabilitat de talussos o de terrenys on s’han de construir infraestructures i ajuda a prevenir despreniments, entre moltes altres aplicacions

En construcció i enginyeria civil, per exemple, sovint costa determinar les coordenades d’ubicació quan està a prop d’edificis alts o interiors pels camps electromagnètics. Aquesta tecnologia soluciona aquestes limitacions, i Geokinesia ho fa possible, a més, amb un baix cost.

Geokinesia és una de la quinzena de start-ups que ha incubat The Collider, el programa de transferència tecnològica del Mobile World Congress (MWC). The Collider connecta el coneixement científic amb emprenedors per fer aflorar start-ups tecnològiques innovadores.

L’emprenedor que ha agafat el guant és Pavel Pavlovsky, un geògraf que ha acumulat una important trajectòria en la direcció empresarial en companyies del sector tecnològic i de telecomunicacions. “Fa temps que tenia l’ambició de liderar un projecte propi, i Geokinesia encaixa perfectament en els camps en què m’havia desenvolupat professionalment”, explica Pavlovsky.

La propietat de Geokinesia es reparteix, doncs, entre els científics que van presentar la tecnologia (un 15%), el programa de transferència The Collider (un altre 15%) i la resta queda en mans de l’emprenedor.

El model d’empresa està basat en la màxima optimització de la tecnologia mitjançant la subcontractació de col·laboradors per donar resposta als diferents projectes. Pavlovsky explica que volen tenir una estructura empresarial molt àgil que a penes generi costos fixos per ser tan competitius com sigui possible en el mercat global. Tot i això, no descarta incorporar algun col·laborador en plantilla que seria qui es dediqués a seguir desenvolupant el seu producte per guanyar en predictivitat.

Geokinesia, amb seu al Pier01 Barcelona Tech City, al Palau de Mar de Barcelona, s’ha marcat com a objectiu sumar una facturació de 5 milions d’euros en els propers cinc anys.

Per a l’actual exercici, el CEO creu que tancaran amb 500.000 euros en vendes. “Des dels primers mesos vam començar a vendre, perquè es tracta d’una tecnologia madura”, afegeix.

L’empresa emergent ha negociat contractes comercials amb una firma xilena i una de xinesa, que donaran un impuls a l negoci de la firma.

L’start-up té en el seu pla estratègic seguir desenvolupant la tecnologia per convertir-se en un dels pocs actors del mercat que opera amb aquesta plataforma. “Arreu el món no hi ha gaires empreses que s’hi dediquen, i tenim la capacitat per posicionar-nos en els primers llocs”, diu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.