Aprendre a innovar
Qüestió de velocitat
El mes passat repassàvem el perfil de les persones creatives. Dèiem que per innovar amb èxit era imprescindible que una organització tingués individus creatius, gestionats intel·ligentment.
Potser ara ens podem preguntar quina és, en el fons, la necessitat de ser creatius com a persones o innovadors com a empreses. Doncs bé, com diu en Xavier Ferràs al seu llibre Innovación 6.0, la raó clau que ha d'impulsar la innovació és la rapidesa. Hem de ser una mena de correcamins (recordeu, l'au ultraràpida que mai podia atrapar el malvat coiot).
En efecte, vivim en un món tan atabalat, tan turbulent, tan esmunyedís, que cal moure's a la mateixa velocitat que es mou tot el que tenim al voltant. La innovació significa, com deia Peter Drucker, construir escenaris de futur abans que ho facin els competidors.
PRIMERA LLIÇÓ.
Hi ha molts sectors que necessiten ser ràpids, gairebé instantanis: l'electrònica de consum, l'alimentació, el tèxtil i la moda... Quedar-se estancat quasi vol dir morir. Els clients viuen àvids de novetats, de coses atractives i útils... Innovar esdevé quelcom indefugible.
SEGONA LLIÇÓ.
Però per tenir ritme innovador, per moure's amb velocitat, per tenir els ulls sempre oberts cal apassionar-se per allò que fem. Un no manté els ulls oberts si s'avorreix. I molt sovint la gent s'avorreix a la feina... Innovar és anar contra corrent, fer allò que ningú no fa, obrir els ulls al matí i tenir ganes de provar coses (i d'equivocar-se de tant en tant).
TERCERA LLIÇÓ.
Les organitzacions estan canviant, no han parat mai de fer-ho. Però ara necessiten fer el gran salt. L'altre dia em parlaven d'una empresa catalana on tot es fa a base de crits i d'“aquí mano jo”. Ja s'han acabat els temps de l'ordeno y mando. Entre tots estem construint una nova societat en què les idees hauran de tenir més força que les imposicions i les normes.
La il·lusió i la creativitat hauran de ser més influents que les jerarquies i la burocràcia.