Societat

ALBA ALFAGEME

PSICÒLOGA ESPECIALISTA EN VIOLÈNCIA SEXUAL I PROCESSOS DE VICTIMITZACIÓ

“No som més vulnerables, ens ensenyen a tenir por”

“La violència no només s’exerceix contra la víctima, sinó contra tot el col·lectiu de dones”

“Quan es consumeix aquest producte s’acaba creient que allò que es veu és la sexualitat normalitzada”

“El sistema judicial d’aquest país, com la majoria d’estructures, va ser creat per homes per resoldre delictes que afecten els homes”

ACTIVISTA PER LA DONA
Alba Alfageme Casanova (Girona, 1979) té una dilatada trajectòria professional d’atenció psicològica a dones supervivents del tràfic d’éssers humans i de la violència de gènere. Ha col·laborat amb diferents ONG en l’àmbit dels drets de les dones en diversos indrets del món, com ara l’Índia, el Brasil i El Salvador. Ha treballat al Departament d’Interior coordinant polítiques públiques d’atenció a les víctimes. Com a docent, imparteix diferents graus i màsters universitaris en l’àmbit de la victimologia i l’atenció psicològica en situacions d’emergència.
Existeix una mena de prototip del que és una violació: la víctima ha d’estar destrossada

La brutal violació a una noia de 16 anys a Igualada ha tornat a posar sobre la taula el debat sobre les agressions sexuals a les dones i la violència cada cop més extrema que s’usa en aquests episodis. La violència de gènere, com asseguren els experts, és estructural i afecta la columna vertebral del sistema.

Per què es viola?
La violació, i està estudiada des d’aquesta perspectiva, és un instrument per aconseguir el poder i el control sobre una persona, i moltes vegades això no es pot extreure d’una cultura, la cultura de la violació. Els homes tenen un tipus de sexualitat molt concreta i, en canvi, en el cas de les dones està molt cosificada. La violació implica imposar el teu desig a una dona que saps que no ho vol. També té un alt nivell de simbolisme, perquè no només s’exerceix una violència sobre la víctima, sinó sobre tot el col·lectiu de dones.
Per què és un col·lectiu més vulnerable?
Això és una etiqueta que ha funcionat i funciona encara. No som més vulnerables, és que ens ensenyen i ens eduquen que és normal tenir por en un món on és probable que ens agredeixin quan anem soles. El missatge que es dona forma part del marc mental d’una societat patriarcal que posa el focus sobre la víctima i la fa en part responsable del que li ha passat perquè es pregunta, en el cas de la jove d’Igualada, què feia una noia de 16 anys sola a aquelles hores. Aquest plantejament provoca a més que el veritable problema, que són els violadors, passin a segon terme.
Es tracta d’una situació nova?
No, malauradament. Les violacions han existit sempre i s’han utilitzat fins i tot com a arma de guerra. És una forma d’ensenyar i mantenir els patrons patriarcals. Ara aquests casos agafen volada mediàticament, però ja demano que es tingui una mirada de gran angular per entendre que aquests episodis de violència extrema són la punta de l’iceberg que es construeix sobre la manca d’una educació afectivosexual i de la desigualtat de gènere. Si no ataquem el fons del problema, només hi anirem posant pedaços.
Quin paper hi té la pornografia?
El model de masculinitat ha avançat poc. Els nois encara es nodreixen d’unes normes heterosexuals, d’escenes violentes, i acaben assumint que determinats patrons pornogràfics són la realitat. Set de cada deu vídeos pornogràfics tenen escenes de violència sexual. No són fets aïllats. Quan es consumeix aquest tipus de producte s’acaba creient que allò que es veu és la sexualitat normalitzada. Sense una educació sexual alternativa no es crea un sentit crític que permeti als joves entendre que no és normal que un grup d’homes violi una noia per la força. I que encara és menys normal que la violació s’acabi consumant perquè la noia ha accedit, no perquè s’ho ha repensat, sinó per por, per la coacció.
El no és no.
Hauria de ser així. Però continua funcionant el model de sortir de festa i emborratxar la noia per poder violar-la perquè saps que, si no és amb l’alcohol, no hi podràs accedir. Per a molts homes això no és una violació: s’agafen al fet que la noia no s’hi ha oposat i no hi ha hagut violència explícita, però obliden que ella estava tan beguda que no era conscient del que feia.
Agressors més joves i atacs en grup. Un nou patró?
No. Les violacions en grup no són noves i responen a un esquema psicològic de compartir la responsabilitat de l’acte, perquè així sembles menys culpable, i al mateix temps reforça la pertinença al grup. A més el sentiment de poder sobre la víctima es magnifica.
Més enllà de castigar el culpable, el sistema judicial funciona?
El sistema judicial d’aquest país, com la major part d’estructures socials que tenim, té un biaix patriarcal. Va ser creat per homes per resoldre delictes que afecten els homes. A més, existeix una mena de prototip del que ha de ser una violació: la víctima ha d’estar destrossada i amb unes afectacions físiques molt evidents. Si la dona es presenta davant el jutge serena i amb un relat clar del que va passar, immediatament apareixerà el dubte sobre si allò que explica és la veritat. Però les dades són clares: en més del 80% dels casos de violència sexual que es denuncien no s’utilitza la violència física.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.