Economia

El transport públic congela preus però s’apugen els peatges

Les autopistes de pagament i els túnels de Vallvidrera i del Cadí incrementen el cost un 5,4%, que és l’IPC de l’octubre passat

Les noves tarifes del taxi incorporen una pujada mitjana del 2,8%

El transport públic mantindrà les mateixes tarifes que l’any passat, que ja estaven congelades des del 2020. L’oferta de títols també seguirà sent la mateixa. Així ho han acordat les autoritats del transport metropolità (ATM) de Barcelona, Girona, Tarragona i Lleida. A més, el Departament de la Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori ha resolt la congelació de les tarifes dels serveis ferroviaris regionals a tot Catalunya i dels serveis d’autobusos interurbans que no estan inclosos en els sistemes integrats. En el cas de l’ATM de Barcelona, el manteniment de les tarifes permetrà ampliar la caducitat dels títols adquirits durant el 2021, que no caducaran fins al 31 de desembre del 2022. En el cas de la T-verda, la T-16 i la T-compensació Covid, mantindran la data de caducitat pròpia de cada títol.

Pel que fa al taxi, les tarifes per a aquest any, en vigor des del 18 de desembre passat i fins al 31 de desembre d’aquest any, registren un increment mitjà del 2,8%. La baixada de bandera tindrà un preu de 2,30 euros, 5 cèntims més que el 2021. Pel que fa al preu per quilòmetre recorregut, en el cas de la tarifa 1, la que s’aplica els dies laborables en horari diürn, serà d’1,21 euros, 3 cèntims més que l’any passat. A la tarifa 2, la dels caps de setmana i nits, el preu per quilòmetre és d’1,45 euros, 4 cèntims més. L’hora d’espera costarà 23,40 euros i puja 80 cèntims. Els preus de suplements com ara el de l’aeroport i l’estació de Sants es mantenen sense variacions.

Els peatges de les autopistes que encara són de pagament tindran un increment del 5,4%, la xifra que correspon a l’IPC del mes d’octubre, que és el que preveu el contracte amb les concessionàries. Es tracta de les tarifes dels túnels de Vallvidrera i del Cadí i de les autopistes C-16 entre Sant Cugat del Vallès, Terrassa i Manresa i la C-32 entre Castelldefels, Sitges i el Vendrell. El peatge del túnel del Cadí per a turismes passa a costar 12,64 euros, mentre que l’any passat n’eren 12, i travessar els túnels de Vallvidrera val 4,04 euros en hora vall i 4,55 en hora punta, 0,20 i 0,24 euros més, respectivament, que el 2021. Aquestes infraestructures són de titularitat de la Generalitat, que recorda que durant els 8 últims anys els peatges s’han incrementat de mitjana un 0,35% anual. A més, afegeix que hi destina al voltant de 50 milions d’euros anuals en concepte de bonificacions, descomptes i reduccions.

LA XIFRA

12,64
euros
costa aquest any el peatge del túnel del Cadí per a cotxes. L’any passat el preu era de 12 euros.

La T-mobilitat integra abonaments

La T-mobilitat ha incorporat la T-Usual i la T-Jove d’una zona amb els preus habituals i en les mateixes condicions que els títols magnètics en els 36 municipis de l’AMB. És a dir, la T-Usual costa 40 euros per a 30 dies i la T-Jove, 80 euros per a 90 dies, per a les persones menors de 25 anys. Entre octubre i desembre, 60.000 persones es van donar d’alta a la T-mobilitat, tant en el format targeta com en telèfon mòbil, segons dades facilitades per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). El preu de la targeta és de 4,5 euros i d’1 euro si es fa amb mòbils Android amb NFC. La incorporació de la resta de títols del sistema tarifari integrat i de la resta de zones de l’àrea de Barcelona serà progressiva en etapes següents del desplegament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.