editorial
La pime busca fórmules per captar el talent
Sovint es pot llegir o escoltar als mitjans de comunicació que les empreses no troben el perfil desitjat per poder cobrir amb garanties els llocs vacants. La universitat cada dia fa més esforços per adaptar la formació a la demanda laboral, però el cert és que, amb l’arribada d’internet, el panorama empresarial, laboral i professional ha fet un gir substancial. I, mentre s’estabilitza la situació sociolaboral, segueix el problema a la petita i mitjana empresa per trobar aquell perfil idoni que no sempre arriba. Per què? Doncs perquè moltes persones ben formades, lògicament, busquen una bona remuneració, i les grans corporacions la solen atorgar perquè tenen més capacitat financera per oferir millors condicions laborals. Per aquest motiu el talent opta per aquesta sortida o per anar a les start-ups de base tecnològica, que guanyen pes.
La conclusió és que la manca de certs perfils tècnics i digitals anima les firmes tradicionals a buscar iniciatives innovadores per captar professionals abans que se’n vagin a la gran empresa o a les firmes emergents. En el reportatge d’obertura s’expliquen diversos casos d’empreses que prenen iniciatives poc vistes, com ara muntar un taller de formació per impartir un grau superior de mecànica o mecatrònica i crear un centre de formació amb l’objectiu de preparar especialistes en l’àmbit tecnològic. Tot això té com a missió trobar o formar talent que vulgui incorporar-se a una pime tradicional, que entén que l’única manera d’avançar és posar-se al dia apostant clarament per la formació i la innovació en la gestió dels nous professionals.
La manca de perfils davant la demanda laboral ve de lluny però la dels de vessant tecnològic ha augmentat considerablement els darrers anys. Hi ha més de 60.000 vacants en el sector tecnològic a Catalunya. De fet, segons una enquesta del 2016, 7 de cada 10 empreses tenien dificultat per cobrir la vacant.
Un estudi conclou que hi ha diverses habilitats per trobar l’ocupació necessària. Algunes són aplicar la intel·ligència emocional, comprendre el vocabulari digital, l’adaptabilitat, saber resoldre els problemes, tenir un esperit emprenedor i una mentalitat oberta. Són aspectes que poden ajudar a buscar el perfil idoni per a una organització.