Educació

GERARD FUREST

COORDINADOR DE LA COMISSIÓ DE LLENGUA DE LA INTERSINDICAL EDUCACIÓ

“Hi ha instituts on es fa un 80% de classes en castellà”

“La lluita per la immersió lingüística l’hem d’afrontar fins i tot més que la defensa de la independència”

“La immersió lingüística o és igual a tot arreu del país o no és immersió, sinó un projecte plurilingüe”

“Es vol acatar la sentència per la porta del darrere i que hi hagi una autonomia de centres a l’hora de decidir si s’aplica o no la immersió”

Professor al sindicat
Furest (Figueres, 1980) és graduat en filologia catalana per la Universitat Autònoma de Barcelona i va començar a exercir com a professor de secundària el 2004. El seu pas com a docent de català en diversos instituts de l’àrea metropolitana li ha donat una visió de l’estat de la llengua a les aules que es reflecteix en el llibre Decàleg irreverent per a la defensa del català (Núvol). Ara es dedica a defensar la llengua i l’educació des de la Intersindical.
El que han pactat els partits és introduir la vehicularitat del castellà i sense fixar percentatges

Furest analitza, des de la seva experiència com a professor de català i coordinador de la comissió de llengua de la Intersindical Educació, la situació de la llengua als centres educatius.

A la Intersindical defenseu el pla lingüístic únic per als centres educatius. Per què?
La immersió lingüística o és igual a tot arreu del país o no és immersió, sinó un projecte plurilingüe i intercultural, com al País Valencià, o un decret de mínims, com a les Illes Balears, on es pot fer d’un 50% d’immersió a un 100%. El govern ha d’agafar el timó i fer un pla lingüístic únic a totes les escoles i instituts del país, assumir-ne la responsabilitat. Si fa això, l’acompanyarem en la mesura en què mostrin compromís i valentia en la defensa de la immersió. És una lluita que hem d’afrontar fins i tot més que la defensa de la independència.
Quina és la realitat que es viu als instituts i a les escoles?
El decret d’immersió és del 1992 i no s’ha complert mai de manera generalitzada, especialment a secundària. Els últims anys hi ha hagut una gran deixadesa de l’administració en diverses qüestions, com la formació lingüística del professorat que entra en el sistema. Se li ha d’explicar què és la immersió, per què és bona i quins són els beneficis per a l’alumnat. D’altra banda, el govern té determinades competències, entre les quals hi ha la inspecció educativa, i ha de vetllar perquè es compleixi la immersió. S’ha de tenir en compte en aquells instituts on hi ha un 70% o un 80% de classes en castellà.
Tant?
N’hi ha. A Intersindical Educació hem obert una bústia de queixes lingüístiques, i estem rebent queixes d’alguns centres d’FP que fan fins a un 80% de classes en castellà. Això passa a secundària, i a la formació professional la cosa és molt escandalosa, especialment a l’àrea metropolitana de Barcelona. Els professors han de fer la classe en català i han de tenir material adequat per impartir-la.
Per què passa això a l’FP?
Potser pel tipus d’alumnat, està més castellanitzada. És un sector on la formació sociolingüística ha de ser prioritària perquè els professors mantinguin la llengua amb els alumnes. Alguns professors diuen que fan la classe en castellà per connectar millor amb l’alumne, quan el que li fan és un perjudici pedagògic i lingüístic. La immersió és el que garanteix que hi hagi igualtat de llengües oficials. Especialment a l’àrea metropolitana hi ha alumnes que no tenen un accés en condicions a la llengua, quan ha de ser per a tots els estrats socials i sobretot per a les classes populars.
És una conseqüència de la manca d’inspecció d’Educació?
El Departament ha de donar l’ordre als inspectors de zona que això ho vigilin, perquè el problema de la llengua l’han deixat totalment desatès. I quan dic inspeccionar també dic acompanyar, explicar, formar.
Què li sembla el decret que va presentar Cambray dimarts?
Cambray parla d’ús de llengües en funció del context sociolingüístic. Això es basa en les orientacions curriculars que Bargalló va enviar als centres educatius el 2018, en què no parlava d’immersió i sí d’adaptació al context sociolingüístic. Per tant, pensem que es vol acatar la sentència per la porta del darrere i que hi hagi una autonomia de centres a l’hora de decidir si s’aplica o no la immersió. La immersió, o és igual a tot el país o no és immersió.
L’acord dels partits per reformar la llei de política lingüística és la fi de la immersió?
Doncs sí. Ja sabíem que la immersió no es compleix als centres, ja sabíem que la LEC diu que els projectes lingüístics de centre es poden adaptar a la realitat sociolingüística, però el que han pactat els partits és introduir de manera no directa però clara la vehicularitat del castellà i sense fixar percentatges. És a dir, pot ser menys del 25% però també pot ser més. L’acord per canviar la llei parla de l’ensenyament de, i aquesta és la clau, en les llengües oficials. I això vol dir que el castellà passa a ser llengua vehicular, fet que suposa la liquidació de la immersió de manera legal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.