Gran angular

Els vaixells atracats al port de Barcelona consumiran energia neta i renovable

El Port de Barcelona ha començat a desenvolupar el projecte Nexigen per electrificar els seus molls i reduir en un 38% les emissions dels vaixells

Les primeres connexions elèctriques de vaixells s’iniciaran a finals del 2023

Pel port de Barcelona passen cada any tot tipus de productes d’importació i exportació amb un valor de més de 60.000 milions d’euros. Aquestes mercaderies representen el 24% del comerç exterior marítim de l’Estat i el 74% del de Catalunya. L’aportació de la Comunitat Portuària de Barcelona al producte interior brut (PIB) de Catalunya arriba al 2%, però l’activitat que es genera als molls del recinte portuari només suposa el 0,7% de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle. És a dir, el port de Barcelona genera més riquesa que emissions.

Tot i això, conscient del seu compromís amb el medi ambient i amb la ciutadania, el Port de Barcelona ha desenvolupat en els últims anys nombrosos projectes per descarbonitzar l’activitat i reduir les emissions. En el Pla Estratègic del Port de Barcelona per al període 2021-2025, la sostenibilitat ambiental i la transició energètica són els eixos centrals i fixen un objectiu ambiciós: ser un port neutre en emissions l’any 2050.

Un dels projectes amb què es podrà fer realitat aquest repte és Nexigen, un pla per descarbonitzar l’activitat i millorar la qualitat de l’aire i, d’aquesta manera, contribuir al benestar de les noves generacions. Un pla de futur que generarà notables beneficis ambientals gràcies a l’electrificació dels molls del port i que al seu nom suma les paraules next, generation i oxigen.

Per fer realitat el projecte Nexigen, el Port de Barcelona invertirà 110 milions d’euros a adequar els molls per possibilitar que, mentre estiguin atracats, els vaixells es connectin a una xarxa elèctrica alimentada per energia neta amb certificació d’origen 100% renovable. D’aquest total, 90 milions d’euros corresponen a les inversions que es faran en els sistemes OPS (onshore power supply) de connexió. Els 20 milions d’euros addicionals són necessaris per desplegar la xarxa que inclou la construcció de la nova subestació Port, la connexió en alta tensió a la subestació Ronda Litoral de Red Eléctrica i el desplegament de la xarxa de mitja tensió per tot el recinte portuari.

Quan Nexigen sigui una realitat, s’hauran estès més de 240 quilòmetres de cable i s’hauran fet 20,5 quilòmetres de canalitzacions fins a les terminals. No és, doncs, un projecte senzill però els beneficis que tindrà per a les persones en justifiquen la realització.

Les primeres connexions elèctriques de vaixells es podran fer a la terminal de contenidors BEST i a la terminal Ferry de Barcelona entre finals del 2023 i principis del 2024. Sis anys més tard, el 2030, la idea és tenir electrificats tots els punts d’atracada dels creuers, el moll Prat de contenidors i les terminals de ferris de la dàrsena de Sant Bertran i el moll de Costa, eliminant 66.000 tones de CO2 i 1.234 tones de NOx de les emissions de l’activitat portuària. Això vol dir reduir el 38% del NOx i del CO2 emesos pels vaixells durant la seva estada al moll i eliminar el 22% de les emissions de NOx i CO2 de tota l’activitat portuària.

Preparant el futur

Per assolir aquestes fites, els passos següents seran, d’una banda, tramitar la petició d’accés i connexió d’una posició per a gran consumidor a la nova subestació Ronda Litoral que ha de construir Red Eléctrica, un cop s’ha publicat la planificació de la xarxa de transport d’energia elèctrica per al període 2021-2026 i, de l’altra, treure a licitació el projecte pilot a la terminal Ferry.

La connexió a la subestació Ronda Litoral farà possible el desplegament d’una xarxa de mitjana tensió intel·ligent i flexible que distribuirà energia elèctrica d’origen renovable als diferents molls. Després, a cada moll s’instal·laran els OPS, una mena d’endolls gegants amb el sistema de gestió de connexió necessari per a cada tipus de vaixell.

L’efectivitat que el projecte Nexigen tindrà per reduir les emissions portuàries està garantida i permet assegurar al president del Port de Barcelona, Damià Calvet, que es tracta d’una “acció climàtica per contribuir a un planeta millor, amb més benestar per a la gent i més respecte pel medi natural”. Per al màxim responsable de la instal·lació portuària, “amb Nexigen ens preparem per al futur, posant el port de Barcelona al capdavant de la descarbonització de l’activitat portuària, marítima i logística”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.