Opinió

Per què disminueix el poder adquisitiu?

Segons la Cambra de Comerç de Barcelona, el salari mitjà a Catalunya en euros constants, és a dir segons la inflació, ha baixat de 18 euros/h el 2009 a 16,6 euros/h el 2022. Per tant, els assalariats han perdut poder adquisitiu. Això sorprèn, ja que el PIB va créixer un 5,5% el 2022. Com que l’economia té com a objectiu final la millora del benestar de la població, si l’activitat econòmica creix però els salaris perden poder adquisitiu, alguna cosa falla.

Aquest problema té moltes causes, entre les quals, podem destacar el nivell de riquesa que generen les empreses i com es distribueix entre les parts (accionistes, treballadors...). Avui ens centrarem en la primera d’aquestes causes. D’acord amb els nostres estudis, les empreses generen un benefici net d’un 3% sobre vendes, un cop descomptats els salaris (que són el 20% de les vendes), l’R+D (1% de les vendes) i la resta de despeses. Aquest benefici ha de servir per retribuir els accionistes i també per finançar el creixement de les empreses. Tot i que hi ha empreses, especialment les grans, que podrien pagar més bons salaris amb els beneficis que generen, en molts casos el resultat obtingut no ho permet. Per exemple, el 2021, el 24% de les empreses catalanes va tenir pèrdues.

Aleshores, ens podem preguntar per què les empreses no generen més beneficis. De nou, hi poden haver moltes causes, però crec que una de les més rellevants és la baixa inversió en R+D, que fa que innovem menys que els països amb què competim. Això provoca que les empreses competeixin sobretot en preus baixos. Segons la Cambra de Comerç, el dèficit d’inversió en R+D a Catalunya en relació amb la UE ha passat del 0,34% el 2009 al 0,72% del PIB el 2021. Per tant, cada cop n’estem més lluny. Si no hi posem remei, les nostres empreses no podran millorar els marges i tindran dificultats per oferir salaris més alts.

En definitiva, si competim amb preus baixos, estem en un model low-cost que porta al low-income (salaris baixos). La recepta és clara i coneguda des de fa anys: cal apostar més per la innovació, encara que sacrifiquem els beneficis a curt termini. Així es poden oferir productes amb millors marges i pagar salaris més alts. Deia Akio Morita, expresident de SONY que va convertir l’empresa en líder mundial en diversos sectors amb una inversió en R+D del 6% anual sobre vendes: “Es clar que volem beneficis, però a llarg termini, no a curt termini. I això vol dir que hem de mantenir la inversió en R+D.” Aquí, poques empreses inverteixen més del 2% de les vendes en R+D.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.