Quin màrqueting li cal a l’empresa: comparatiu o diferencial?
Lleal Tulsà Assessors. Tots fem màrqueting. A petita o a gran escala, tots en fem. En fem en l’àmbit personal i en el professional. I és que per mantenir les relacions socials entre clients i proveïdors cal màrqueting i per satisfer les seves necessitats, també. I aquest és un dels principals objectius que tota empresa hauria de marcar per treballar-ho com cal.
El màrqueting hauria de ser una de les pedres angulars que sustenta una organització, i és que sense la seva execució difícilment podrem destacar entre tanta competència. Una bona estratègia de màrqueting serveix per consolidar relacions, fidelitzar, créixer, impactar, emocionar, comunicar, crear necessitat i, finalment, vendre.
Ara bé, no totes les estratègies són vàlides. D’una banda, cal conèixer l’empresa. Després, el consumidor, les necessitats a satisfer, el mercat i la competència. Només així es podran traçar les millors línies directives per, finalment, actuar en la bona direcció. Perquè, com solem dir en el món de la consultoria de comunicació, un cop definida l’estratègia cal passar a l’acció.
I com passem a l’acció si el que volem és posicionar una marca a través d’una estratègia de màrqueting? El treball de posicionament d’una marca, a grans trets, es pot dividir de dues maneres: el posicionament comparatiu i el diferencial.
D’una banda, l’avantatge comparatiu d’una empresa consisteix a oferir un producte o servei millor de com ho fa la competència. Si oferim un producte o servei que té molta oferta al mercat, llavors el consumidor té diverses opcions per escollir.
Si ens trobem davant d’aquest escenari, cal actuar. Posem un exemple perquè sigui més entenedor: Coca-Cola i Pepsi comercialitzen productes similars, però el consumidor n’escollirà un o altre depenent de diversos aspectes com poden ser el preu, la presentació, les tècniques publicitàries que utilitzen, etc.
En canvi, amb el posicionament diferencial, les accions de màrqueting proposades hauran de fer destacar el producte o servei per sobre de la competència. Tornem a posar un exemple. En aquest cas, la marca Apple el representa de meravella. La seva finalitat d’ús pot ser resolta amb altres dispositius, però, confiar en la marca respon a la necessitat de formar part d’un estil de vida, una manera d’entendre la tecnologia i la manera de treballar.
Així doncs, si escollim treballar el màrqueting des d’un punt de vista competitiu haurem de destacar qualitats més superficials com el preu, el servei o la satisfacció final del servei. Unes tasques que requeriran accions de millora contínua per tal de mantenir la lleialtat del consumidor i no quedar desplaçats per la competència. Però, si d’altra banda, s’opta per una estratègia diferencial, d’acord que els resultats són molt més a llarg termini, el posicionament pot ser molt millor, i els resultats, també.
Dit això, pot semblar una tasca complicada i que requereixi molta dedicació, i així és. Els consultors i assessors en comunicació tenen mil i una eines per aconseguir que aquesta diferenciació sigui una realitat, i aconseguir els millors resultats per a l’empresa. I tu, com creus que et pots diferenciar?