Només volem dades fidedignes
L’any passat, només a internet, es van generar 97.000 milions de terabytes (TB) d’informació (dades). En un món cada dia més hiperconnectat, on les empreses treballen per posar-se al dia i digitalitzar-se, les dades passen a tenir un paper protagonista. No totes les dades seran bones per prendre decisions estratègiques, i és molt important que comencem a prendre consciència de la importància i l’impacte positiu que tindrà en el nostre negoci una gestió de dades de qualitat.
Personalment, m’agrada fer el paral·lelisme amb un bufet lliure de luxe. Imagineu-vos que entreu en un menjador preciós, on la barra de menjar presenta tots els aliments maldestrament barrejats, sense cap mena de sentit, fins i tot fora dels plats o les safates. Allò més probable és que sortim esparverats del restaurant. Amb les dades passa el mateix. Les empreses generen dades que entren per diversos punts a les seves safates. Si no hi posem ordre, les observem, les estructurem, en validem la qualitat per saber quines valen la pena fer servir i quines van a les escombraries, i finalment les governem, no ens faran cap mena de servei. I els nostres stakeholders faran el mateix que faríem nosaltres al restaurant de luxe esmentat abans: marxar corrents o menjar a disgust amb el risc fins i tot d’intoxicar-nos.
Les dades són un dels actius estratègics més preuats en aquest món on impera la digitalització. Encara falta molta cultura al voltant de la dada, i la indústria no ha ajudat gaire en aquest sentit. Fins ara, les solucions que es trobaven en el mercat eren programaris extremadament complexos de desplegar i d’adaptar a les empreses, la qual cosa obligava a contractar personal altament qualificat no sempre disponible al mercat laboral, i que requerien altes inversions inicials, tant en llicències com en personal tècnic. A més, aquestes eines quedaven molt lluny de l’abast dels usuaris de negoci (màrqueting, finances, comercial, producció, innovació...), fomentant el treball en sitges, i no sempre s’adaptaven a llegir els arxius on les empreses tenien emmagatzemades les seves dades (sovint en formats molt diversos). Així doncs, és precís destriar les dades fidedignes, aquelles que ens seran útils.