Empreses

Enerside desenvoluparà un projecte solar a Tremp

La companyia del sector fotovoltaic vol generar 50 milions d’ingressos amb la venda d’actius en un termini de dos anys

La firma té presència en mercats com ara Itàlia, el Brasil i Xile, a banda de Catalunya i l’Estat espanyol

Entrar als mercats amb socis locals permet a Enerside desenvolupar el negoci amb celeritat

Enerside Energy, companyia que desenvolupa projectes d’energia solar de manera vertical, té previst aixecar a Tremp (Pallars Jussà) un projecte de 3 MW. És un dels projectes inclosos en el seu pla Impulsa, que té com a objectiu generar 50 milions d’euros d’ingressos en el termini de dos anys amb la venda d’actius. Actuament, la companyia catalana té 6,8 GW (valorats en 250 milions d’euros) de projectes fotovoltaics i emmagatzematge a l’Estat espanyol, Itàlia, el Brasil i Xile.

Com explica Joatham Grange, CEO de la companyia, “en el projecte de Tremp s’arribarà a la fase de generació i després es vendrà el projecte a un tercer amb un PPA [contracte de compravenda]”. De fet, aquesta plataforma, que tant genera valor amb projectes a punt per ser construïts o a punt de lliurar energia a la xarxa per iniciar la comercialització, a banda d’explotar de manera directa part dels actius com a productor independent d’energia, està explorant les possibilitats que es poden obrir a Catalunya a curt termini. Com diu Grange, “a Catalunya, i a tot l’Estat, hi ha un potencial enorme per construir-hi instal·lacions d’emmagatzematge per a bateries, que podrien contribuir a pal·liar els eventuals problemes de xarxa que pot originar aviat el creixement de la potència de renovable instal·lada. A més, no podem oblidar que Catalunya és un país eminentment industrial, que necessita una profunda electrificació”. Després d’uns anys en què els interessos de la companyia estaven lluny del mercat local, ara sí que hi veuen oportunitats de negoci, “però, és clar, cal que hi hagi les condicions normatives perquè els projectes es puguin desenvolupar amb una certa celeritat”. Com aclareix Grange, si fa uns anys la companyia treballava en el que hauria de ser el seu mercat natural, era perquè no disposava de prou recursos, “però també perquè el marc normatiu no oferia encara seguretat jurídica”.

La companyia confia a complir el seu objectiu d’assolir uns ingressos de 50 milions d’euros, 20 milions enguany i 30 milions entre el 2025 i el 2026, després que a finals del 2023 es concretessin dues vendes al Brasil (3,1 MW de potència) i Itàlia (400 MW), “i ja estiguin en estat avançat de negociació per a la seva venda 300 MW”. Joatham Grange explica que fer rotació d’actius “ja formava part de l’ADN de l’empresa”, i, just abans de sortir a borsa al BME Growth, havien venut actius al Brasil. Com ja estava previst en el pla de negoci de l’empresa, “amb aquests 6,8 MW d’actius es tracta d’aconseguir un cercle virtuós, pel qual es ven per reinvertir, sobretot en nous projectes, i sobretot en fase de desenvolupament, que és on es genera més valor”.

Itàlia, Europa

La intenció d’Enerside Energy és que el 70% del seu negoci es concentri a Europa, mentre que el 30% es localitzarà a l’Amèrica Llatina. I parlar d’Europa és parlar fonamentalment d’Itàlia, on apareixen molt bones oportunitats. “Itàlia, a més de ser un país mediterrani assolellat, és un país que històricament presenta uns preus de l’energia més cars que els d’Espanya, hi ha molta indústria que necessita electrificar-se i, a més, fins ara depenia massa del gas rus.” A Itàlia, Enerside ha tancat un acord de venda per un dels més grans desenvolupaments agrovoltaics del país, a Palmadula, Sardenya. El projecte, de 400 MW, 360 MW de solar fotovoltaica i 40 MW d’emmagatzematge energètic per a bateries, ocupa una superfície de prop de 900 hectàrees, tot combinant plaques i bateries amb àrees de conreu i pastura.

En l’estratègia d’Enerside que es resumeix en el pla Impulsa, prendran molta rellevància, per tal d’enfortir la posició en energia distribuïda de l’empresa, la promoció de parcs fins a 10 MW: “Són parcs petits, en què es redueix considerablement el temps fins que es generen ingressos recurrents. És una veta de mercat interessant, perquè et connectes directament a la xarxa de distribució, no cal construir-hi una subestació.” El pla també inclou la compra de petits parcs de generació distribuïda, en moviments corporatius en què afegeixen a la seva cartera projectes de companyies que passen a ser socis d’Enerside, dins d’un model d’integradors d’oferta. Socis que tant poden ser d’una certa volada, com la italiana AGE, que té un 8% del capital d’Enerside, o més modestos, com la xilena Impulso, amb un 0,5%.

Aquesta ha estat l’estratègia per entrar als diversos mercats en què és present Enerside: “Si et proposes entrar en un mercat d’aquests, com ara Itàlia, i vols obrir-hi empresa pròpia, trigaràs tres anys a fer-hi forat, mentre que si t’associes amb un partner local, els terminis es redueixen considerablement.”

Enerside
La companyia que va fundar Joatham Grange va néixer com una enginyeria de projectes “clau en el pany” i ha evolucionat cap a una firma verticalment integrada que desenvolupa el projecte fins que és apte per ser construït i per ser operatiu i que també pot esdevenir productor independent d’energia.
20
milions d’euros de facturació
120
treballadors
2007
any de fundació

Superar uns anys complicats

El pla Impulsa és de fet un pla de redreçament després que Enerside Energy visqués uns anys complicats. “La combinació de la pandèmia a la Xina i els colls d’ampolla en el subministrament van encarir de manera exponencial el cost de l’equipament solar, que fonamentalment procedeix de la Xina, i això ens va portar a una situació molt complicada”, explica Grange. L’empresa va registrar pèrdues, i l’acció, en un context de pèrdues generalitzades, va perdre l’any passat un 30% del seu valor. L’empresa té actualment una capitalització borsària de 120 milions d’euros, i compta a materialitzar el seu elevat potencial de revaloració, de més +2x, respecte al valor net dels actius i la valoració que n’han estimat els analistes, que situen el valor de la companyia en més de 240 milions d’euros. D’altra banda, l’execució del pla Impulsa també determina que la companyia, per ser més eficient, deixi de construir projectes per a tercers per centrar-se en els projectes per a la venda i potenciar la seva presència com a productor independent d’energia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.