Societat

Pau Bosch

Nou president d’Amics de la Rambla

“Ara el nostre objectiu és obrir la Rambla al mar”

Després de la reforma, els Amics de la Rambla volen ara la Rambla de mar i el cobriment de la ronda Litoral

Seguretat, manteniment i neteja continuen sent els objectius a acomplir en la realitat de la icònica avinguda

La delinqüència a la Rambla està especialitzada en furts i en robatoris amb força

Va arribar a Barcelona per estudiar arquitectura i, després d’uns anys a l’estranger, va tornar i es va quedar a viure a la ciutat. És veí i té negoci a l’emblemàtic passeig, i ara és president d’Amics de la Rambla. Entre els principals objectius de l’associació hi ha la seguretat, el manteniment i la neteja del passeig, com sempre, però ara hi afegeix el repte d’aconseguir obrir l’avinguda al mar.

Ha dit que assumeix el càrrec per poder dignificar la Rambla. Què vol dir amb “dignificar”?
Tinc molta il·lusió de fer canvis i de millorar la Rambla, i fer-la més un carrer de ciutat, recuperar-la per als barcelonins. Dignificar vol dir, per un costat, la reforma, que l’hem reclamat durant molts anys, però és clar, no es pot quedar només amb un canvi de paviment, perquè no aconseguiríem els objectius que són més seguretat, manteniment i més neteja. També cal dignificar l’oferta comercial i de restauració. I la qualitat de vida dels veïns. Hem de trobar un equilibri entre l’economia i la comoditat dels que hi viuen. I no només a la Rambla, sinó a més àmbits.
Quins són aquests àmbits?
En la nostra associació també hi entra el barri de la Mercè, que és un barri bastant oblidat i on tenim molt d’interès que millori. Aquest barri uneix dos passejos icònics, que són la Rambla i l’avinguda Laietana, també en obres. Però falta que hi hagi una unió entre aquests dos eixos, i també amb el mar.
Què ho impedeix?
L’arquitecte Solà-Morales va dissenyar el Moll de la Fusta per transformar el front marítim del Port Vell. Però després va venir la ronda Litoral, que va fer una cicatriu que encara existeix entre la Rambla i el mar. Es parla molt de cobrir la ronda de Dalt, quan la que caldria cobrir és la del Litoral al seu pas per la Rambla. És un tram molt curt que provoca molta contaminació acústica i fums.
Just quan s’està enmig de la reforma de la Rambla, vosaltres penseu més enllà?
Sí, i tant! Perquè el que estem reclamant de fa temps és que la Rambla no sigui un cul-de-sac, on la gent arriba fins a Colom i després torna a pujar. Cal exigir al Port que acabi el projecte que s’havia compromès a fer, que era la Rambla de mar, i que havia de ser una plataforma mòbil per portar vianants –per sobre del mar– des de la part del darrere del Maremàgnum fins al moll de Pescadors, on hi ha la Torre del Rellotge, a la Barceloneta.
Ara un dels principals objectius és obrir la Rambla al mar, obrir-la del tot perquè la ciutat, l’eixample i el port no poden donar l’esquena al Mediterrani. I cal comunicar la Zona Franca amb la Rambla, amb un eix de vianants i per a ciclistes.
Tornant a les obres de la Rambla. Quina valoració en feu?
Nosaltres hem vist la primera fase una mica lenta. Esperem que es compleixi el termini previst, que està fixat per al mes de juny. Hi ha coses que es poden millorar, i així ho hem explicat a l’Ajuntament, que sembla que ens fa cas. Per exemple, si es troben restes arqueològiques, que no s’esperi la comissió per decidir què es fa. Les obres no es poden anar aturant. I la reforma no ha de quedar només en el paviment. Hi ha molta feina per fer, en concret en molts edificis.
Quins edificis? Què s’hi pot fer en aquests immobles?
Entre molts altres hi ha l’edifici de la Junta d’Obres del Port, el Teatre Principal, els locals del Palau Moja, el Club Capitol, l’edifici de la duana o el de la Foneria dels Canons. En aquest darrer hi havia un projecte amb consens que ha quedat aturat per les eleccions, i ja estava licitada la reforma de la façana. Molts d’aquests edificis són de les administracions, i ho haurien de desencallar. També cal que s’accelerin les tramitacions de permisos d’obres o de restauració quan es demanen en algun edifici del passeig.
A banda de les obres, a la Rambla hi continua havent greus episodis d’inseguretat.
Aquí hi ha un tema legal, i nosaltres, a través de Barcelona Oberta, vam aconseguir fer una modificació del canvi de llei, perquè Barcelona és el primer interessat que la multireincidència es controli, ja que és on hi ha més reincidència i delinqüència especialitzada en furts i robatoris amb força. Però no és suficient. S’ha de continuar treballant per regular-ho. A més, hi ha altres realitats que també han de tenir una atenció especial pel que fa a seguretat, com ara la proliferació de captadors de clubs cannàbics o també els llauners.
Hi ha encara molta gent dormint al carrer.
Sí, aquesta és una realitat cada vegada més present a Barcelona, i en el nostre cas encara més. Nosaltres treballem amb les entitats que vetllen per aquestes persones i hi col·laborem amb el que podem. Però a ningú se li escapa que cal una solució integral respecte a aquesta problemàtica.
També pateixen una pressió turística més elevada. Es pot gestionar l’allau de turistes?
Nosaltres creiem que sí, però s’ha de fer. Cal saber a què ens atenim i com gestionar-ho. En aquest sentit, nosaltres tenim un projecte que permetrà mesurar exactament el flux de la mobilitat dels vianants, a través d’unes antenes, que detectaran quantes persones són presents a la Rambla en cada moment. Només sabent les xifres a què ens enfrontem hi podrem posar solucions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.