La crisi fa que es dispari l'‘outsourcing'
abaratir costos. En un any ha augmentat un 55% el nombre d'empreses que externalitzen serveis. Un 25% de les usuàries els subcontracta perquè els surt més barat
Un 51,4% de les empreses de l'Estat han recorregut alguna vegada a l'externalització de serveis (outsourcing) des que va començar la crisi, per millorar la productivitat dels processos, segons una enquesta feta a sis-centes companyies realitzada aquest estiu per Adecco Outsourcing. En un any, el nombre d'empreses que subcontracten serveis ha augmentat un 55,3%.
L'externalització de serveis consisteix a subcontractar la gestió de determinades activitats que generalment no afecten el nucli d'activitat de l'empresa. L'objectiu és millorar el rendiment del negoci i la qualitat del procés que s'externalitza, la transformació de costos fixos en variables, el desenvolupament estratègic en relació amb altres companyies del sector i l'accés a tecnologies especialitzades.
L'enquesta realitzada per Adecco Outsourcing conclou que més de la meitat de les usuàries són empreses amb més de 250 empleats, un 34,7% en tenen de 50 a 250, i un 15,3% són empreses amb menys de 50 treballadors. Per sectors, destaquen principalment el financer (banca, finances i assegurances), el de l'automoció i el de distribució i comerç detallista.
La situació econòmica ha provocat que un 35% de les usuàries d'outsourcing afirmin que han incrementat aquesta activitat com a conseqüència directa de la crisi. Entre els sectors en què ha augmentat més la demanda d'externalització de serveis destaquen el d'automoció, el d'informàtica i el d'alimentació. Per grandària d'empresa, el 53,1% de les que han incrementat la subcontractació de serveis són companyies amb més de 250 empleats, el 34,7% tenen entre 50 i 250 treballadors, i el 12,2%, menys de 50.
Adecco destaca que un 58,7% de les empreses enquestades asseguren que gràcies a l'outsourcing han pogut desenvolupar iniciatives o projectes que per si mateixes no haurien pogut dur a terme: el 33,3% afirmen que no tenen mitjans per engegar-los, i el 25,4% indiquen que el cost és menor que el de dur-los a terme amb mitjans propis. Entre els motius pels quals les empreses recorren a l'externalització de serveis hi ha, en un 46,6% dels casos, la necessitat de reduir costos, i un 31,5% afirmen que així poden centrar-se en les seves activitats o processos clau. El 19,2% creuen que l'outsourcing les ajuda a mantenir un control més gran dels costos, i el 2,7% consideren que gràcies a la subcontractació milloren els seus processos a través de la gestió d'un expert.
Si l'increment de l'externalització ha estat important en l'últim any, també ho és el percentatge d'empreses que preveuen continuar subcontractant serveis a curt termini: més de la meitat de les 600 companyies enquestades (59,1%) preveuen recórrer a l'externalització de serveis fins a final d'any, i un 21% d'aquestes empreses ho faran per primera vegada. Per contra, un 37,2% no tenen previst recórrer a l'externalització en els pròxims cinc mesos, i un 3,7% no ho saben o no contesten. Per sectors, el de telecomunicacions i informàtica, el financer i el de logística són els que experimentaran un increment més gran de l'externalització, entre el 5% i el 10%.
Per sectors, el financer continua sent el que té més demanda de serveis d'outsourcing: un 65,4% de les empreses del sector hi solen recórrer (1 punt percentual més que un any enrere). Banca, finances i assegurances es caracteritzen perquè són un sector amb processos de suport administratiu i centres d'atenció al client estandarditzats i normalitzats, i l'externalització hi genera oportunitats de millora en costos i flexibilitat.
El segon sector amb una tendència més gran a l'externalització de serveis és el de l'automoció, en què en només un any el recurs de l'outsourcing ha passat del 45,2% al 51,9%. La recuperació que el sector ha experimentat en els últims mesos ha anat acompanyada de l'augment de la demanda d'aquests serveis, que l'any passat van registrar una caiguda. Es tracta d'un sector en què la competència en costos i la inversió en tecnologia són primordials, per la qual cosa l'externalització permet als fabricants evitar desemborsaments en tecnologia. Processos de la cadena de producció com ara la verificació de peces, el control de qualitat i la prova de materials acostumen a ser els més externalitzats.
En tercer lloc, en el sector de l'alimentació també ha crescut el percentatge d'empreses que recorren a l'outsourcing; fins a un 47,4%, amb un increment de 2 punts percentuals en un any. Es tracta d'un sector amb una cadena productiva clarament definida, amb un alt grau d'especialització i d'innovació tecnològica.
El quart sector que recorre més a l'externalització és el de la distribució i comerç al detall. El 43% de les empreses del sector acostumen a externalitzar alguna de les activitats no essencials, cosa que representa un augment interanual de gairebé 3 punts percentuals. Té la particularitat de ser un sector clarament estacional, en què el llançament de productes, la reposició i la promoció coincideixen en períodes concrets de l'any en els quals la flexibilitat i la rapidesa per introduir-los en el mercat és primordial. A la banda oposada, només un 28,1% de les empreses químiques o farmacèutiques i un 16,9% de les agràries recorren a l'encàrrec de serveis a l'exterior.
informàtica i serveis auxiliars.
Pensar-s'ho bé
L'externalització comporta avantatges econòmics i organitzatius, però pot ser perjudicial si no s'analitza bé què i com s'encarrega a fora. Pot passar, per exemple, que s'arribi a perdre el control sobre algunes activitats de l'empresa, i que aquesta passi a dependre de les prioritats d'altres, o que el traspàs d'informació a tercers origini conflictes de confidencialitat. O, si no es fan bé els comptes, es pot pensar que s'obté un benefici quan en realitat els costos de subcontractar són més alts que continuar els processos amb el personal propi.