Marià Moreno i Francisco Gimenez
Creadors de building comunities
“L'empresa que només té en compte la rendibilitat s'equivoca”
La Fageda és l'exemple clar d'empresa que crea fidelitat
Francisco Gimenez: A les persones que no són honestes, que són insolidàries, poc transparents, se les aïlla en la societat, i en canvi a l'empresa està acceptat aquest comportament. Nosaltres apostem per crear comunitats a les empreses perquè les humanitzi i a més les faci perdurables.
FG: Des d'Augere i Grup Integral hem creat la metodologia Building Comunities, que aspira a crear vincles amplis i a llarg termini entre tots els col·lectius que formen part de l'organització (empleats, clients, accionistes, proveïdors, etcètera). La novetat és que amplia la humanització a tots els col·lectius.
FG: Les persones romanen a les organitzacions quan tenen la sensació que el que els uneix va més enllà del que és purament material. Existeix un vincle emocional. Són empreses en què la gent està contenta de treballar i lliura tot el seu coneixement sense restricció, on els clients tenen un altre grau de fidelitat i els accionistes, a més de pel resultat dels dividends, se senten vinculats per altres valors.
FG: No hi ha cap més misteri que dialogar; si es vol transformar l'organització s'ha de posar un micròfon davant les persones i que expliquin lliurement tot el que consideren important a l'organització.
MM: Aquesta democratització fa que hi hagi un sentit de coresponsabilitat tal, que el 90% de les accions que s'han aplicat a les empreses que ja han implementat la metodologia han tingut un cost zero.
FG: És justament ara que pren valor. Quan una empresa ha d'afrontar situacions tan complexes com abaixar la persiana, necessita construir un vincle amb les persones que té al seu entorn. Probablement requereix més esforç que fer una retallada de personal, però té més beneficis.
MM: Aquest és un projecte per a empreses del segle XXI. Els qui miren els empleats només com algú que té un salari, o el client només com un comprador potencial, no tenen res a fer en el nostre projecte. Una persona completa són més coses, té més interessos que la seva vida professional, i l'empresa del segle passat actua com si això no existís.
FG: El nostre primer punt és la perdurabilitat. Entenem que s'ha de canviar la manera d'actuar de l'empresa basada en el curtterminisme.
MM: El propòsit de la metodologia que hem desenvolupat és obtenir resultats econòmics i emocionals.