Portadors de solidaritat
El 2009 la companyia de transport urgent MRW va invertir més de 10 milions d'euros en accions de responsabilitat social corporativa Les polítiques d'RSC s'apliquen també als treballadors
“Les polítiques de responsabilitat social corporativa formen part de l'ADN de la nostra empresa. Volem ser referents i innovadors en aquest àmbit”, així resumeix Sara Pons, directora de responsabilitat social a Espanya d'MRW, el lloc que ocupen les polítiques socials i ambientals en l'agenda de la companyia MRW, dedicada al transport urgent de petita paqueteria a l'Estat i a l'estranger. En aquest cas, no són paraules que s'emporti el vent, sinó que les avalen els números del darrer exercici econòmic de l'empresa. El 2009, MRW va invertir 10.282.667 euros en activitats i campanyes d'interès social, xifra que equival a l'1,7% de la facturació bruta anual del conjunt del grup (format per les divisions d'Espanya, Portugal i Veneçuela).
La implicació social de la companyia no és una cosa recent; com explica Pons, des del 1993 l'empresa disposava d'un departament d'acció social. L'octubre del 2008 es crea específicament una àrea d'RSC que acaba englobant el departament existent. Sara Pons explica que l'àrea es va crear perquè “la companyia vol que la responsabilitat corporativa formi part de l'estratègia de l'empresa”. L'objectiu darrer és arribar a tots els grups d'interès: els clients, els treballadors, els franquiciats, els proveïdors i els mitjans de comunicació. De fet, aquests objectius s'estan acomplint i Pons destaca que, a banda de rebre a l'entorn de dos centenars de premis per la seva tasca social, han captat l'atenció de mitjans de comunicació que d'altra manera mai s'haurien fixat en la firma que té la seu a l'Hospitalet de Llobregat.
Solidaris i verds.
El setembre passat, lligada a aquests plans, MRW va engegar la campanya 1 euro solidari. Aquesta iniciativa preveu que de tots els serveis que l'empresa posa a disposició de la societat es donarà un euro que es destinarà íntegrament a l'execució de projectes humanitaris. Així doncs, les persones que es beneficien d'aquests plans gratuïts o semigratuïts “es converteixen en còmplices de l'acció social de la marca”. Els diners recaptats en aquesta primera edició de la campanya 1 euro solidari es destinaran a un projecte que l'ONG Acción Contra el Hambre porta a terme a la ciutat guineana de Conakry, on es prova de reduir la inseguretat alimentària i econòmica de 15.000 persones.
L'ecologia és una altra de les cames fonamentals de l'estratègia d'RSC de l'empresa de transports urgents. La firma catalana s'ha compromès a reconvertir en un termini de quatre anys un 90% de la flota de rutes estructurals per tal que facin servir autogàs -també conegut com a gas liquat de petroli-, un sistema que redueix les emissions de diòxid de nitrogen i altres contaminants.
La responsabilitat comença a casa
MRW considera que les polítiques socials no són només per projectar-les de cara enfora sinó també per executar-les en l'àmbit intern. Per aquest motiu ha desplegat des de fa temps un ambiciós pla de flexibilitat laboral que permet als seus treballadors conciliar millor la vida laboral amb la familiar. L'empresa ofereix als empleats jornades de 38 hores setmanals de treball efectiu i jornades continuades de 8 del matí a 4 de la tarda en la majoria dels casos, a banda de potenciar aspectes com el teletreball, l'ampliació del període de lactància 30 minuts més del que estableix la llei, ajudes econòmiques als treballadors que adoptin un fill o tiquets guarderia, entre altres. També, mitjançant acords amb la Fundació ONCE, formen part de la plantilla d'MRW 282 persones que tenen alguna mena de dificultat.
Sara Pons explica que aquesta política laboral els ha permès «retenir talent» i alhora ha produït una mena d'«efecte crida» que ha portat moltes persones a interessar-se per treballar en la companyia. La marca n'ha sortit reforçada.