Eines

Aprendre a innovar

Emocions que innoven

Sovint constato que es parla d'innovació exclusivament des del seu vessant més seriós, racional i científic, i s'oblida que les innovacions que triomfen ho fan perquè expliquen una història que enganxa, que atrau, que sedueix

El fantàstic èxit del llibre Intel·ligència emocional, de Daniel Goleman, no va ser en va. Des de llavors (ja han passat 15 anys), tots plegats som més conscients del valor de les emocions. Els humans som gairebé més emocionals que no racionals. Prenem les nostres decisions emocionalment, encara que després, a través d'un sofisticat procés, les disfressem amb la raó.

Sovint constato que es parla d'innovació exclusivament des del seu vessant més seriós, racional i científic, i s'oblida que les innovacions que triomfen ho fan perquè expliquen una història que enganxa, que atrau, que sedueix. Innovar, diu Tom Peters, és fer viure una experiència memorable a algú, per petita que sigui. Recordo quan vaig entrar per primera vegada al fascinant restaurant Andrés Carne de Res, a Bogotà. Vaig sentir-me fascinat per un local on caben més de 2.000 persones, amb pallassos i atraccions, correu intern, botiga, música, ball, sales per a nens... I amb una sorprenent actitud creativa en tot el que fan: presentació de les cartes, dels llums, les taules, els coberts, la decoració del local...

SOMRIURE.

O no ens fan remoure les emocions productes o serveis com ara la màquina de vendre gelats d'Unilever i Sapient Nitro, que només dóna el producte si hom somriu? No ens encanta personalitzar productes al web d'empreses com ara Nike, adaptant-los als nostres gustos personals? Jugar amb les emocions no vol dir, alerta, manipular-les. Les empreses emocionalment intel·ligents saben que només triomfaran si juguen net. Si aprenen a meravellar-nos de veritat.

una PREGUNTA MéS.

Irada Kukuxumusu ha fet una samarreta dedicada al FC Barcelona en què apareixen els jugadors fent un castell... Vaig a la botiga Nespresso del passeig de Gràcia a Barcelona i contemplo extasiat la mescla d'atenció al client, espectacularitat en la disposició del producte i amabilitat en el tracte, que ha fet d'aquests locals un fenomen admirat arreu. O quedo bocabadat davant la televisió quan analitzo en detall les cabrioles creatives de la gent de l'APM... Constato que totes aquestes coses, samarretes, cafès en càpsula o programes d'humor, em fan viure, efectivament, experiències memorables. I això, enmig d'un món gris i en crisi, sempre s'agraeix.

Els humans necessitem divertir-nos, aventurar-nos, passar-ho bé fent coses inaudites. Per tant, qualsevol innovador o emprenedor que entengui això pot treure'n molt suc. Cal posar emocions a les coses que, aparentment, no en necessiten. Calderes de gas, grapadores, escoles de negoci, diaris... Tot necessita una sacsejada emocional ben feta i que afegeixi realment valor. És el famós design thinking, ara tant de moda. Fer que les coses siguin boniques, agradables...

LA VIA EMOCIONAL.

Feu un tomb per Infonomia i veureu que molts dels productes o serveis que mostren són innovacions connectades amb les emocions: els cafès d'ING Direct, la robòtica emocional, els banys W+W de Roca... Innovar vol dir diferenciar-se i afegir valor. La via emocional, ben treballada, assegura impactes forts, aventures imprevistes i sensacions sorprenents. Com s'ho faran els llibres electrònics en el futur per afegir emocions al relat? Si llegeixo Viatge al centre de la Terra podré sentir també sorolls, olorar coses i experimentar els tentacles dels pops (els recordeu?) a la meva pell?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.